برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

تفاوت پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی

تفاوت پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی

سبک زندگی و به تبع آن تغییر در سبک شهرسازی و ساختمان‌سازی، ساختمان های چند طبقه‌ای را به یادگار گذاشته‌اند که جدای از مزایایی که دارند، با مشکلاتی نیز روبرو هستند. از عمده این مشکلات، افت فشار آب در طبقات بالاتر است. راه کار ساده‌ای که می‌تواند این مشکل را مرتفع نماید، استفاده از پمپ های آب در ساختمان است.

پمپ های آب که تولید و در بازار به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، از انواع مختلفی برخوردار هستند، که هر کدام مزایا و معایبی دارند و بسته به نیاز مصرف‌کننده کاربری آنها متفاوت است. دو نوع از مهمترین این پمپها که بیش از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، پمپ های آب جتی و پمپ های آب بشقابی هستند که در ادامه به تفصیل در مورد این دو مدل خواهیم پرداخت.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن خانگی

انواع پمپ های آب جتی و بشقابی

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، پمپ‌های بشقابی در دو نوع تولید می‌شوند که عبارتند از :

پمپ های سانتریفیوژ: این پمپ ها بیشتر برای سیالاتی مورد استفاده قرار می گیرد که روان‌تر هستند یا از میزان ویسکوز کمتری برخوردارند.
پمپ های جابجایی مثبت: این پمپ ها زمانی استفاده می شوند که عمق آب زیاد و نیاز به آب کمتری احساس می‌شود، همینطور زمانی که فشار کمتر است این پمپ جریان آب را افزایش می‌دهد.
پمپ های آب جتی نیز مانند پمپ های بشقابی در دو مدل طراحی شده‌اند:

پمپ های عمیق: این پمپ در مناطقی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند که چاه آن منطقه عمیق تر است. مناطق گرمسیری نیز مورد استفاده بیشتر این پمپ ها هستند.
پمپ های کم عمق: از چاه های کم عمق بیشتر با کمک این پمپ ها آب استخراج می شود.
تفاوت این دو نوع پمپ جتی به محل تخلیه آنها باز می‌گردد، انژکتور پمپ های عمیق زیر سطح آب قرار می‌گیرد و با کمک ابزاری دیگر آب را از چاه به سطح هدایت می‌کند.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن صنعتی

کاربردهای اصلی پمپ آب بشقابی و پمپ آب جتی

پمپ‌های آب بشقابی که در دو مدل تولید می‌شوند، بیشتر در منازل و در حوزه صنعت، به منظور تامین کردن آب و آبیاری بخش‌های کشاورزی کاربرد دارند. همچنین از این پمپ ها برای انتقال مایعات به قسمت‌های مختلف تاسیسات استفاده می‌شود. بیشتر کاربری این پمپ‌ها به سیالات دارای ویسکوز باز می‌گردد. به عبارت دیگر، مایعات با غلظت و چسبندگی بالا بیشتر در حیطه کاربری این پمپ ها هستند.

اما پمپ آب جتی در راسته پمپ های سانتریفیوژ قرار می گیرند. عمده استفاده این پمپ‌ها که به منظور مکش آب از عمق ۵۰ متری و با قدرت 9 متر استفاده می‌شود، افزایش فشار مایعات است.

پمپ های آب جتی، هم در منازل مسکونی و هم در صنعت برای هدایت کردن مایعات یا سوخت های سبک کاربرد دارند.

آنچه تفاوت کاربری این دو محصول را بیشتر مشخص می نماید، این است که عمده مصرف پمپ‌های بشقابی در مسیر صنعت بوده و بعضی مواقع در کشاورزی و منازل کاربرد دارند. اما کاربری پمپ های جتی در مناطقی است که عمق چاه ها کمتر بوده و هوا گرم تر است. از کاربردهای دیگر پمپ آب جتی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

سیرکولاسیون دیگ بخار
سیستم‌های تهویه
سیستم احتراق
تامین آب استخر

آشنایی با الکتروموتور موتوژن کولری

مزایا و معایب پمپ های آب جتی و بشقابی

از مزایای پمپ آب جتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این پمپ‌ها به صورت آرام و یکنواخت سیالات را تخلیه می‌کنند.
تنوع بیشتری نسبت به پمپ‌های بشقابی دارند.

پمپ آب بشقابی

پمپ آب بشقابی

بهره‌وری بیشتر

هزینه نصب و نگهداری این پمپ کمتر است.
حجم کوچکتری دارند و در فضاهای کوچک قابل استفاده هستند.
کاربری های بیشتری در زمینه های کشاورزی صنعت و آب‌رسانی دارند.

اما از مزایای پمپ های آب بشقابی به این موارد می‌شود اشاره کرد:

طراحی ساده
در دسترس بودن بیشتر
نگهداری آسان
صدای کمتر

آشنایی با الکتروموتور جمکو

معایب پمپ های آبی بشقابی نیز به شرح زیر است:

خراب شدن اتومات آنالوگ پمپ در اثر خرابی کلید روشن و خاموش

اگر هوا در ورودی لوله باشد، آب به داخل هدایت نمی شود.

شباهت این دو پمپ

هر دوی این پمپ ها برای افزایش فشار و هدایت آب و مایعات و سیالات به طبقات بالاتر هستند. تنوع هر دوی این پمپ ها دو نوع است. همچنین هر دوری این پمپ ها در مصارف خانگی و صنعت مورد اتفاده قرار می‌گیرند.

مقایسه کلی دو پمپ آبی جتی و بشقابی

این دو مدل پمپ در چند مورد با یکدیگر تفاوت دارند. ما در این قسمت به طور خلاصه و در ادامه به تفصیل به این تفاوت ها خواهیم پرداخت.

پمپ آب بشقابی ظاهری ساده تر از نمونه جتی دارد.
نحوه عملکرد پمپ آب بشقابی ساده تر است.
میزان صدای پمپ جتی بیشتر است.
قابلیت تامین فشار آب دو پمپ متفاوت است.

تفاوت در طراحی دو پمپ

پمپ آب بشقابی ظاهری ساده تر داشته و از یک پروانه تشکیل شده که تنها بخش متحرک پمپ به حساب می‌آید؛ این بخش از فولاد ضد زنگ زدن، چدن یا برنز ساخته می‌شود. این پروانه به یک شافت متصل می‌شود.

اما پمپ های جتی مانند سانتریفیوژ، از یک یا چندپره و یک جت هوا اکسیژن تشکیل شده اند. این پمپ‌ها یک نازل و یک ونتوری دارند که آب را با فشار بالا دریافت می‌کنند.

تفاوت در عملکرد دو پمپ

پمپ های آب بشقابی با نیروی گریز از مرکز کار می‌کنند. آب وارد پروانه متحرک شده و با فشار گریز از مرکز خارج می‌شود.

اما پمپ های سانتریفیوژ، هواگیری کمتر و توسط پمپ ها و خط مکش کار می‌کنند. در این پمپ‌ها آب به محض ورود، سرعت را افزایش داده و پمپاژ می‌شود.

تفاوت در میزان صدا

صدای پمپ آب جتی بیشتر از پمپ های بشقابی است. علت وجود این صدا، همان حضور جت هوا اکسیژن در طراحی این پمپ است. با اینحال که پمپ‌های آب بشقابی هم بی صدا نیستند، اما نسبت به پمپ‌های جتی صدای کمتری دارند.

قابلیت تامین فشار آب

از پمپ های بشقابی که دارای دو یا چند پروانه هستند برای طبقات بالاتر یا فشارهای بیشتر استفاده می شود. اما در پمپ های جتی اگر نیاز به آب بیشتر باشد، باید تعداد انژکتورها را افزایش داد.

جمع بندی

پمپ های آب بشقابی با این حال که صدای کنتری تولید می کنند و نسبت به پمپ‌های جتی ظاهری ساده تر دارند، اما بیشتر برای مصارف کشاورزی و صنعتی قابل استفاده هستند.

اگر برای مخل کار یا منزل خود نیاز به پمپ آبی دارید تا نیاز شما به فشار آب را مرتفع نماید، بهتر است تمام گزینه های گفته شده را در نظر بگیرید و سپس اقدام به تهیه ی پمپ بنمایید. قطعا استفاده از مشاورانی که در این زمینه نیز تبحر دارند بی فایده نخواهد بود.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *