برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

شیلنگ ویبره بتن

شیلنگ ویبره بتن

اطلاعاتی در خصوص شیلنگ ویبره بتن و انواع آن

 

ساختن ساختمان های مختلف همواره یکی از چالش های مهم زندگی بشر بوده است. این که ساختمان به چه نحوی ساخته شود که دارای ویژگی هایی همچون استحکام، جذابیت و… باشد موضوعی بوده است که متخصصان حوزه صنعت ساختمان همواره به دنبال آن بوده اند.

ساخت یک ساختمان از هر نوعی که باشد، نظیر مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و …، نیازمند طی کردن مراحلی می باشد. یکی از مراحل مهم در ساختمان سازی، بتن ریزی می باشد. در این مرحله با استفاده از روش های مختلف و با به کارگیری متریال های مختلف، بتن تولید می شود و در ساخت ساختمان به کار گرفته می شود.

یکی از مهمترین مراحل هنگام ریختن بتن ، یکپارچه سازی یا ارتعاش بتن است. ویبراتورهای بتنی ، اگر به درستی استفاده شوند ، به یکپارچه سازی بتن کمک می کنند و تعداد حباب های هوا را در داخل جرم بتن کاهش می دهند. بسته به نوع کاربرد و محل قرارگیری بتن می توانید از ویبراتورهای داخلی یا ویبراتورهای خارجی استفاده کنید.

عدم ادغام می تواند باعث ایجاد حفره و پیوند ضعیف با میلگرد شود. در موارد شدید ، یکپارچه سازی نامناسب می تواند بر یکپارچگی ساختاری دیوارها تأثیر بگذارد. از طرف دیگر ، لرزش بیش از حد می تواند دیواره های برجسته و دمیدگی ایجاد کند.

یکی از وسایلی که در این مرحله از ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، شیلنگ ویبره بتن می باشد. در این مقاله قصد داریم این وسیله بسیار مهم را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

 

@val3

 

 

 

 

شیلنگ ویبره بتن چیست؟

 

همان طور که گفتیم، بتن ریزی یکی از مراحل مهم در ساختمان سازی می باشد و یکی از وسایل مهم در این مرحله، شیلنگ ویبره بتن می باشد.

شیلنگ ویبره بتن در واقع وسیله ای است که از آن برای به وجود آوردن ارتعاش در بتن و در نتیجه آن، از بین بردن حباب ها و خلل های موجود در بتن استفاده می شود.

شیلنگ ویبره بتن در سایز های مختلفی وجود دارد. معمولاً سایز شیلنگ ویبره بتن با قیمت آن ارتباط مستقیم دارد و با افزایش سایز، قیمت آن نیز افزایش می یابد.

شیلنگ ویبره بتن، در انواع مختلفی همچون مکانیکی، برقی و بادی وجود دارد. در بیشتر پروژه ها، اغلب از نوع مکانیکی این شیلنگ استفاده می شود. در ادامه مقاله، انواع شیلنگ ویبره بتن را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

 

نحوه کار شیلنگ ویبره بتن

 

شیلنگ ویبره بتن، دارای یک قطعه به نام پوکر می باشد، که با انجام یک حرکت دورانی، در بتن، ارتعاش ایجاد می کنند.

نیروی مورد نیاز برای ایجاد این حرکت معمولاً از طریق انرژی الکتریکی، مکانیکی و یا پنوماتیک تامین می شود.

در حقیقت می توان گفت که، پوکر مهم ترین قطعه به کار رفته در این شیلنگ می باشد که در سر شیلنگ قرار دارد و با بتن تماس پیدا می کند و بدین ترتیب اقدام به از بین بردن حباب های موجود در بتن می نماید.

شیلنگ ویبره بتن، می بایست در مدت زمان کافی مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که از آن به مدت کوتاهی استفاده شود، ممکن است ساختار بتن دارای مشکل شود و مقاومت آن کاهش یابد.

 

 

 

 

 

انواع شیلنگ ویبره بتن

 

همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، شیلنگ ویبره بتن دارای انواع مکانیکی، برقی و پنوماتیک می باشد. در این بخش از مقاله قصد داریم تا انواع شیلنگ ویبره بتن را مورد بررسی قرار دهیم.

نوع اول شیلنگ ویبره بتن، نوع مکانیکی یا بنزینی آن می باشد که از پر کاربرد ترین نوع شیلنگ های ویبراتور بتن می باشد. در بیشتر پروژه های کوچک و یا متوسط، اغلب از این نوع شیلنگ استفاده می شود. نیروی مورد نیاز این نوع شیلنگ ها، به وسیله موتور های بنزینی و یا برقی تامین می شود.

نوع دیگر شیلنگ ویبره بتن، شیلنگ ویبره برقی می باشد که خود به سه نوع تک فاز، پرتابل و کانورتری تقسیم می شود.

نوع اول یعنی شیلنگ تک فاز، در واقع همان طور که از نام آن پیداست با برق تک فاز کار میکند‌. این نوع از شیلنگ بیشتر برای پروژه های با سطح کم و حجم کاری کم استفاده می شود.

نوع دوم شیلنگ برقی، شیلنگ های کانورتر می باشد. کانورتر قطعه ای است که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به نیروی لازم برای راه اندازی شیلنگ ویبره بتن را بر عهده دارد. این نوع از شیلنگ های ویبراتور برای پروژه های بزرگ نظیر سد سازی، ساخت فرودگاه ها و ‌… مناسب می باشند. این نوع از شیلنگ ها دارای امنیت بالایی می باشند و خطر برق گرفتگی در آن ها کاهش یافته است. این وسیله امکان این را دارد که چندین شیلنگ به آن متصل شوند و همزمان فعالیت خود را انجام دهند.

نوع دیگر شیلنگ های ویبره برقی، شیلنگ های پرتابل می باشند که دارای کیفیت کار بالایی می باشند . تعداد ضربه های این نوع، بر حسب دقیقه مقدار زیادی می باشد که این موجب افزایش کیفیت کار می گردد. این نوع نیز با برق تک فاز کار می کند.

نوع آخر شیلنگ ویبره بتن برقی که قصد بررسی آن را داریم، شیلنگ ویبراتور دریلی می باشد. این وسیله همان طور که از نام آن پیداست، عملکردی مشابه به دریل دارد. از این نوع شیلنگ ویبره بتن بیشتر برای پروژه های کم حجم و سبک استفاده می شود.

نوع دیگر شیلنگ های ویبراتور بتن، شیلنگ های ویبراتور بادی یا پنوماتیک می باشند. نیروی مورد نیاز در این نوع از شیلنگ ها، با استفاده از کمپرسور های بادی تامین می شود. این نوع شیلنگ ها معمولا در طول های دو و چهار متری در بازار موجود می باشند. برای اتصال این شیلنگ ها به کمپرسور، از یک شیلنگ واسط استفاده می شود، به این صورت که از کمپرسور تا شیلنگ ویبراتور یک واسط قرار می گیرد. این نوع شیلنگ ها از قدرت خوبی برخوردار می باشند و در فضا هایی که کمپرسور بادی در دسترس می باشد، مورد استفاده قرار می گیرند.

در این نوع نیز، این امکان وجود دارد که بتوان چندین شیلنگ را به دستگاه متصل نمود و به طور همزمان از آن ها استفاده کرد.

نوع آخر شیلنگ ویبره بتن که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم، شیلنگ ویبراتور بنزینی کوله پشتی دار می باشد.

به دلیل این که این دستگاه از یک کوله پشتی برخوردار است، استفاده از آن، آسان می باشد.

همچنین به دلیل این که جا به جایی این نوع شیلنگ ها آسان می باشد و استفاده از آن نیازی به برق ندارد، استفاده از آن بسیار آسان می باشد و این امکان وجود دارد که بتوان در محیط های مختلف از آن استفاده نمود.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *