انواع پمپ هوادهی

انواع پمپ هوادهی

انواع پمپ هوادهی

دو نوع اصلی این تجهیزات شامل:
پمپ سانتریفیوژی multistage
دمنده سانتریفیوژی

عملکرد عمده این بلوئرها در فشارهای 0.35 تا 0.70 kg/cm2 صورت می گیرد، اگرچه توان دستیابی به فشارهای بالاتر را نیز دارند. یکی از شاخصه های اصلی این دمنده کاهش شدید جریان هوا در اثر افزایش فشار سیستم می باشد که این امر در سیستم های انتقال مواد به دلیل وابستگی به حجم هوای ثابت، یک نقطه ضعف محسوب می گردد. به دلیل این ویژگی این مدل پمپ هوادهی در سیستم هایی که مستعد گرفتگی نباشند، کاربرد دارد. از جمله ویژگی های ساختاری پمپ سانتریفیوژی شامل:
پروانه

این قطعات با تیغه های مخصوصی که جبران رانش های محوری و کاهش فشار را بر عهده دارند، در یک محفظه آب بندی شده، تعبیه گردیده اند. بسته به عملکرد مورد نیاز و ویژگی های مایعات پمپاژ شده، اشکال و اندازه های متنوعی از پروانه موجود است.
محفظه

محفظه های پمپ هوادهی سانتریفیوژی دارای نازل مکش همراه با هواکش تک لوله ای مارپیچی می باشد. مواد به کار رفته در روکش ها عمدتا مشابه پروانه است. اگرچه بنا به استفاده می توان مواد مختلفی را در تهیه آن به کار برد.
کاور محفظه

کاور به گونه ای ساخته می شود که بدون نیاز به برداشتن پوشش، بتوان پروانه را از لوله ها خارج کرد. قسمت خارجی کاور در دو نسخه خنک و گرم تولید می گردد.
شفت

قطر شفت در کاهش انحراف در ناحیه آب بندی و دستیابی به سرعت انحراف بحرانی موثر است.
پمپ جابجایی مثبت

در این پمپ هوادهی به منظور به دام انداختن هوا روتورهایی تعبیه شده که عبور هوا از درون محفظه را ارائه می دهند. بر خلاف مدل سانتریفیوژی این قطعه حتی در صورت تغییر فشار سیستم نیز حجم ثابتی از هوا را فراهم می سازد. بنابراین مناسب کاربردهای مستعد گرفتگی بوده و در این سیستم ها فشار کافی را ایجاد می کند. این تجهیزات توان تولید تا 1.25 kg/cm2 فشار را دارد و بدین ترتیب گرفتگی مواد را مرتفع می سازد. این مدل پمپ هوادهی در مقایسه با مدل سانتریفیوژی بسیار کندتر عمل کرده و حدود 3600 دور در دقیقه می چرخند. در این قطعات در راستای تسهیل سرعت، حرکت بر مبنای تسمه صورت می گیرد.
اجزاء اصلی دمنده ها کدام است؟

این تجهیزات عمدتا از یک پروانه، پوشش، کلکتور ورودی، منحرف کننده، موتور و غیره تشکیل شده اند. چرخ ها و پره های آن هدایت جریان هوا یا گاز را انجام می دهند. تمامی صنایع از جمله کشاورزی، شیمیایی، پزشکی، نفت، گاز، خودروسازی، مواد غذایی، معادن و ساختمان از این ابزار برای فرایندهایی چون تهویه، انتقال، خنک کنندگی، آسپیراسیون، تخلیه و غیره بهره می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *