برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

آموزش تعویض پروانه پمپ آب نیم اسب

آموزش تعویض پروانه پمپ آب نیم اسب

برای توزیع و تأمین آب مورد نیاز و مصرفی تمام طبقات ساختمان به پمپ آب خانگی نیم اسب نیاز است. نوع این پمپ به عوامل مختلفی نظیر نوع شیرآلات به کار رفته در ساختمان و تعداد آن‌ها و همین طور متراژ ساختمان بستگی دارد.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن خانگی

انواع پروانه پمپ آب نیم اسب کدام است؟

مهم‌ترین بخش پمپ‌های آب، پروانه آبی آن است. در واقع همین پروانه است که در تنظیم فشار آب نقش دارد و سبب کاهش و افزایش آن می‌شود. این پروانه آب بسته به نوع کاربردی که پمپ آب نیم اسب دارد، در اندازه‌ها و جنس‌های گوناگون در دسترس است.

پروانه پمپ آب نیم اسب دارای سه نوع می‌باشد.

نوع اول پروانه‌های محوری هستند. این پروانه‌ها مناسب آب‌هایی با جریان زیاد و فشار کم هستند.

نوع دوم پروانه‌های شعاعی هستند که برای آب‌هایی که به صورت عمودی حرکت می‌کنند مناسب هستند.

نوع سوم که پروانه‌های شعاعی-محوری هستند که تلفیق دو نوع پروانه بالا است.

در مجموع پروانه‌ها فارغ از نوع آن دارای سه دسته هستند.

سه دسته‌ی پروانه‌های باز، نیم بسته و بسته که پروانه باز تنها دارای یک پوشش است و لبه‌های پروانه در سمت دیگر قرار دارند. این دسته به دلیل نداشتن پوشش عملکرد ضعیف‌تری دارند. در پروانه بسته، پروانه دارای سقف در هر دو طرف لبه است. پروانه‌های بسته با نام پروانه دوقلو نیز شناخته می‌شوند. این دسته از عملکرد کامل‌تری برخوردار هستند. پروانه نیم بسته در یک طرف داراری محافظ و در طرف دیگر بدون محافظ است و عملکرد متوسطی دارد.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن صنعتی

انواع پروانه پمپ نیم اسب از نظر جنس و نوع متریال

پروانه پمپ نیم اسب آب دارای چهار جنس است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

پروانه پمپ آب پلاستیکی:

پروانه‌های پلاستیکی به دلیل جنسشان مقاومت بیشتری در برابر سایندگی دارند. پس مناسب آب‌هایی هستند که دارای جامدات ساینده است.

پروانه پمپ آب استیل:

استیل فولادی ضد زنگ است. پس این جنس برای پروانه در برابر زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد.

پروانه برنجی پمپ آب:

آلیاژ برنج دارای مقاومت بیشتری در برابر خورندگی است. بنابراین این پروانه برای آب‌هایی که دارای املاح خورنده هستند مؤثرتر است.

پروانه چدنی پمپ آب:

چدن ترکیبی از آهن، کربن و سیلیسیم است. این آلیاز نیز مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خورندگی دارد. تنها نکته بد در رابطه با این آلیاژ شکنندگی آن است.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن کولری

منبع تحت فشار امرا

منبع تحت فشار امرا

پروانه پمپ آب نیم اسب و کارکرد آن

یکی از پرمصرف‌ترین پمپ‌های آب، پمپ آب خانگی نیم اسب است. به دلیل اینکه این پمپ علاوه بر مصرف خانگی، دارای مصرف باغبانی، کشاورزی و صنعتی نیز است.

کارکرد این پمپ معمولأ برای تنظیم فشار آب خانه‌های ویلایی و یا آپارتمان‌هایی است که طبقات پایین فشار آب خوبی دارند ولی برای طبقات بالاتر دارای فشار کمی است. با نصب این پمپ در طبقاتی که فشار کمی دارد، فشار آب به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. البته این نکته را زا یاد نبرید که این افزایش فشار سبب کاهش فشار آب طبقات دیگر می‌شود.

پروانه پمپ آب در واقع همان بخش چرخنده در پمپ‌های آب است که از پره‌ها و یا تیغه‌هایی تشکیل شده‌است. به واسطه چرخش این پره‌ها است که آب در داخل پمپ آب حرکت می کندبه حرکت در می‌آید. پره‌های پروانه پمپ آب به شافت متصل هستند و زمانی که پروانه شروع به چرخش می‌کند، انرژی الکتریکی وارد شده از موتور پمپ آب خانگی را به انرژی جنشی جریان آب تبدیل می‌کند.

آشنایی با الکتروموتور جمکو

علائم خرابی و زمان تعویض پروانه پمپ نیم اسب

ایجاد صدا در قسمت پروانه موتور پمپ آب

کاهش فشار آب به دلیل خراب شدن پروانه و نرسیدن حجم کافی آب را به موتور برای پمپاژ کردن آب.

مشکل در نحوه کار موتور پمپ آب به دلیل نرسیدن آب کافی به موتور

بهترین زمان تعویض پروانه پمپ نیم اسب آب، همان ابتدای مشاهده علائم خرابی است.

آموزش تعویض پروانه پمپ آب نیم اسب

تعویض پروانه پمپ آب نیم اسب کار سختی نیست. فقط لازم است تا مراحل زیر را طی کنید:

در ابتدا برای دسترسی به پروانه پمپ آب خانگی کافی است تا با کمک پیچ گوشتی، پیچ‌های بدنه پمپ آب را باز کنید.
بعد از باز کردن بدنه پمپ آب به پوشش پروانه پمپ آب خانگی خواهید رسید و برای باز کردن آن لازم است تا پیچ‌های اطرف آن را با ابزار مناسب باز کنید.
بعد از باز کردن پوشش اولیه پروانه به قسمت اصلی پروانه پمپ آب خانگی می‌رسید.
باز کردن پروانه پمپ آب به سادگی مراحل قبل نیست زیرا این قطعه به حالت پیچی بر روی محور قرار دارد. بنابراین برای باز کردن پروانه ابتدا درپوش پیچ در قسمت پشت پمپ آب خانگی را بر داشته و با پیچ گوشتی بزرگ و مقاوم پیچ را به حالت ثابت نگه دارید و سپس همزمان با نگه داشتن پیچ در پشت پمپ آب، پروانه را برخلاف جهت بسته شدن آن تا زمان باز شدن کامل می چرخانیبچرخانید.
پروانه قدیمی را از پمپ آب خانگی جدا کرده و پروانه جدید را بعد از اتصال کاسه نمد به آن در جای قبلی خود قرار دهید. اگر کاسه نمد نیز دچار مشکل است، باید آن قطعه را نیز در این مرحله تعویض کنید.
حال تمامی مراحل صورت گرفته برای باز کردن پروانه را به صورت بر عکس انجام دهید تا پمپ آب به حالت اول در بیاید و قابل استفاده باشد. به این منظور دوباره پیچ گوشتی را در قسمت پیچ قرار گرفته در پشت پمپ آب ثابت نگه داشته و پروانه را در جهت بسته شدن بپرخانید. سپس محافظ پروانه را نیز با بستن پیچ‌های موجود در لبه‌های آن بر روی پروانه قرار داده و محکم کنید. در نهایت بدنه پمپ آب خانگی را در جای خود قرار داده و پیچ‌های آن را نیز به خوبی ببندید. حال درپوش پیچ پشت پمپ آب خانگی را در جای خود قرار داده و پمپ را به برق متصل کنید. در اینجا کار تعویض پروانه شما به پایان می‌رسد.
با اینکه این مراحل آسان به نظر می‌رسند اما بهتر است تا از متخصصین کمک بگیرید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *