برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

آشنایی با موتور های آسنکرون

آشنایی با موتور های آسنکرون

موتور های آسنکرون موتور هایی هستند که سرعت چرخش روتور با سرعت میدان مغناطیسی ایجاد شده در استاتور فرق می کند و این تفاوت سرعت چرخش روتور می تواند کمتر و یا بیشتر از سرعت میدان مغناطیسی ایجاد شده در روتور باشد به همین دلیل این نوع از الکتروموتور بیشترین میزان استفاده در صنایع و لوازم را دارد.

 انواع موتور های آسنکرون

  1. موتور های آسنکرون با روتور سیم پیچی شده یا اسلیپ رینگ
  2. موتور های آسنکرون با روتور قفس سنجابی

به طور کلی الکتروموتور های آسنکرون دارای ویژگی هایی هستند که باعث شده است تا این حد در صنعت مورد استفاده واقع شوند که در ادامه به آن ویژگی های اصلی و مهم می پردازیم.

ویژگی های اصلی موتور های آسنکرون

  1. این موتور ها دارای اجزای کمی هستند و ساختمان ساده ای دارند.
  2. قابلیت تحمل میزان بالایی بار را دارند.
  3. با وجود تحمل میزان بالایی از بار این موتور ها می توانند سرعت چرخش خود را حفظ کنند.
  4. راه اندازی و نگهداری این موتور ها آسان است.

حال که با انواع و ویژگی های اصلی موتور های آسنکرون آشنا شدید قصد داریم تا به هرکدام از دسته های این دسته بندی بپردازیم:

موتور های آسنکرون با روتور سیم پیچی شده (اسلیپ رینگ)

این نوع از الکتروموتورها دارای روتور سیم پیچی شده (حلقه لرزان) هستند. استاتور موجود در این نوع از موتور ها مانند نوع دیگر دسته بندی موتور های آسنکرون از نوع قفس سنجابی است اما دارای مقداری تفاوت هستند و این تفاوت مربوط به یک سری از پیچه ها روی موتور است که دارای حالت مدار کوتاه نمی باشند و به رینگ های لغزان مختوم می شوند؛ علت استفاده از این پیچه ها این است که باعث افزایش قدرت خازن های خارجی و مقاومت های موجود در موتور می گردد.

لازم به ذکر است ویژگی مهم این موتور ها این است که جریان شروع به کار کمی را دارا می باشند و حداکثر گشتاور تولیدی این موتور ها با مقاومت روتور نسبت مستقیم دارند و مقاومت روتور را می توان با اضافه کردن مقاومت خارجی موجود در میان حلقه های لغزان کم می شود و می توان نتیجه گرفت که اگر به لغزش و گشتاور بیشتری در سرعت های پایین نیاز دارید از طریق این روش قابل دست یافتن است.

لازم به ذکر است هنگامی که موتور به حداکثر سرعت خود دست پیدا می کند خازن های موجود در مدار خارجی می توانند از مدار خارج گردند که باعث می شود به یک موتور القایی استاندارد دست پیدا کنید.

لازم به ذکر است برای تولید 60 درصد گشتاور در حالت ثابت باید این پیچه ها را کوتاه کرد و آنگاه شروع به راه اندازی موتور کرد ولی باید توجه داشت که این روش باعث عبور جریان بالایی از موتور در حالت توقف می باشد و به دلیل عبور جریان بالا در موتور اصولا از این روش استفاده نمی شود اما اگر بخواهید متعادل کردن سرعت گشتاور می توان مقاومت های موجود در روتور را تغییر داد و این روش به عنوان روشی جایگزین استفاده می گردد.

ویژگی های موتور آسنکرون سیم پیچی شده

  1. در هنگام راه اندازی گشتاور بالایی دارند.
  2. جریان مورد نیاز هنگام راه اندازی کمی نیاز دارند.
  3. سرعت این نوع از موتور ها در بار های مختلف تقریبا ثابت است.
  4. بار روی این موتور ها را می توان افزایش داد

موارد مصرف این موتور ها

از موتور های آسنکرون روتور سیم پیچی شده در مواقعی که قدرت زیادی نیاز داشته باشید و یا در مواقعی که در هنگام راه اندازی نیاز به گشتاور بالایی داشته باشید می توانید استفاده کنید.

در انتها لازم است بیان شود که با اضافه کردن بار در موتور های آسنکرون سیم پیچی شده سرعت موتور تا 50 درصد کاهش پیدا کند.

موتور ها آسنکرون قفس سنجابی

تقریبا همه ی موتور های القایی AC  از این نوع هستند.در حالت کلی این نوع از روتور ها از استوانه ای که بر روی شافت سوار شده تشکیل شده است.

استوانه روتور موجود در موتور های قفس سنجابی دارای  شیار هایی طولی است که با فاصله و عمق یکسانی در کنار یک دیگر سوار شده اند که با یک نوع هادی که اصولا از جنس آلومینیوم یا مس است تکمیل می گردند و این شیار ها در ابتدا و انتهای روتور به یکدیگر وصل می شوند و برای کاهش جریان گردابی هسته در این موتور ها از آهنی ورقه ای استفاده کرده اند.

در هنگام راه اندازی این موتور ها با جریان برق ای که از سیم پیچ های موجود در شیارهای استاتور عبور می کند باعث تولید قطب های آهنربا می شوند.

رفتار الکتریکی روتور مقداری فرق می کند و میدان مغناطیسی چرخان استاتور ولتاژی را در قفس سنجابی تولید می کند که این ولتاژ باعث این می شود که جریان الکتریکی در قفس به حرکت در بیاید که قطب های مخالف قطب های تولیدی که در بالاتر بیان شد را ایجاد کند و به خاطر تقابل بین میدان های استاتور و روتور گشتاوری مکانیکی در موتور به وجود می آید.

لازم به بیان دو نکته است یکی اینکه تعداد شیار های موجود در روتور همواره کمتر از شیار موجود در استاتور و نکته دیگری این است که تعداد قطب های روتور سیم پیچی شده همواره با تعداد قطب های استاتور سیم پیچی شده می باشد.

سیم پیچ های موجود در روتور عموما با اتصال های ستاره ای به یک دیگر متصل می گردند و سه سر موجود دیگر در اتصال ستاره ای به سیستم راه انداز متصل می شوند.

لازم به ذکر است که می توان در صنعت موتور هایی را یافت که سیم پیچ های موجود در روتور به صورت اتصال مثلثی به یکدیگر متصل گردد اما استفاده از این نوع اتصال به ندرت است.

ویژگی های موتور های آسنکرون قفس سنجابی

  1. ساختمان این نوع از موتور ها پیچده نیست.
  2. میتوان بار را در آن ها افزایش داد.
  3. سرعت این نوع از موتور ها همانند موتور های اسلیپ رینگ در بارهای مختلف تقریباً ثابت می باشد.
  4. نسبت به موتور های سیم پیچی از قدرت بیشتری برخوردار هستند.
  5. این نوع از موتور ها برای راه اندازی به موتور فرعی نیازی ندارند و به راحتی می توان این نوع از موتور ها را راه اندازی کرد.

 

در سایت پاسارگاد صنعت انواع الکتروموتور ایرانی ، الکتروموتور چینی و الکتروموتور خارجی ، گیربکس ، بالابر برقی و پمپ به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *