برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

تست گیربکس های صنعتی به چه صورت انجام می شود؟

تست گیربکس های صنعتی به چه صورت انجام می شود؟

معمولا شکست های زیادی در چرخ دنده های یک گیربکس صنعتی رخ می دهد و از آن جایی که چرخ دنده ها مهم ترین و حساس ترین عضو یک دستگاه مکانیکی هستند لذا باید تحت آزمایش های دقیق قرار بگیرند تا میزان عمر و دوام آنها در برابر عوامل مختلفی که باعث خستگی و شکست در چرخ دنده ها می شوند، مشخص شود. به صورت کلی شکست در چرخ دنده ها از چند عامل نشات می گیرد که عبارتند از : خستگی خمشی، نیروهای ضربه و کندگی،خراش و سایش؛این چند عامل در تست دوام گیربکس صنعتی به طور عملی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرند تا گیربکس صنعتی به طور کامل بررسی شود.

در چه مواقعی گیربکس صنعتی به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرند؟

 در بیشتر اوقات مشاهده می شود که لازم است یک گیربکس صنعتی به طور کامل مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد و زمانی باید یک مجموعه چرخ دنده ای به طور کامل تست دوام شود که شرایط ذیل برقرار باشد:

1. به دلیل اینکه انواع مختلفی از شکست ممکن است در چرخ دنده روی دهد غالبا شکست ها را نمی توان پیش بینی کرد.
2.خیز محور گیربکس صنعتی عاملی است که روی بارگذاری دندانه تاثیر می گذارد.
با توجه به دو شرط بالا باید گیربکس کامل به همراه یاتاقان های مناسب،محور ها وسیستم روغن کاری مناسب ،مورد تست قرار بگید.

انواع مختلف چیدمان تست دوام

چیدمان تست دوام دارای دو نوع مختلف بوده که شامل چیدمان تست دوام از حیث کنترلی و چیدمان تست دوام از حیث چیدمان اجزای مکانیکی می باشد.چیدمان تست دوام از حیث  کنترلی شامل دو نوع لوپ باز و لوپ بسته است که در چیدمان لوپ باز این فقط سرعت و شتاب است که در خروجی گیربکس صنعتی مورد سنجش و آزمایش قرار می گیرد و در چیدمان لوپ بسته مقدار شتاب و سرعت در خروجی و ورودی گیربکس صنعتی مورد آزمایش اندازه گیری می شود و توسط یک سیستم کنترلی و نرم افزاری تجزیه و تحلیل می شود.

چیدمان تست دوام از حیث چیدمان اجزای مکانیکی شامل دو بخش چیدمان تک گیربکسه و چیدمان جفت گیربکسه است که در چیدمان تک گیربکسه یک الکتروموتور سه فاز یا الکتروموتور تک فاز در ورودی گیربکس صنعتی مورد آزمایش و یک ژنراتور در خروجی گیربکس صنعتی جهت اعمال بار قرار می گیرد.در چیدمان جفت گیربکسه در ورودی گیربکس مورد آزمایش یک الکتروموتور و در خروجی آن یک گیربکس صنعتی از همان نوعی که مورد آزمایش قرار می گیرد به شکل کوپل شده و به صورتی که خروجی گیربکس صنعتی مورد آزمایش به خروجی گیربکس صنعتی کوپل شده وصل شود ،همینطور عامل اعمال بار که معمولا الکترو ژنراتور است در ورودی گیربکس صنعتی کوپل شده قرار می گیرد.

در تست دوام گیربکس صنعتی چه روش های برای اعمال بار وجود دارد؟

 روش های مختلفی برای اعمال در تست دوام گیربکس صنعتی وجود دارد؛روش مکانیکی که در آن از یک بازو با وزنه هایی که به یک سر آن آویزان هستند جهت اعمال بار استفاده می شود،روش سیال که در این نوع روش برای اعمال بار از مقاومت یک سیال با دانسیته بالا و پمپ استفاده می شود و روش الکتریکی که در این روش از یک مقاومت که به وسیله یک الکترو ژنراتور اعمال می شود برای اعمال بار ، استفاده می کنند.

طراحی چیدمان در تست دوام گیربکس ها چگونه است؟

تست دوام یا پایداری گیربکس ها در انواع مختلفی از چیدمان ها وجود دارد. در یکی از این چیدمان ها با توجه موقعیت شفت ورودی،شفت خروجی و میز دو گیربکس صنعتی به صورتی که پشت سر هم باشند قرار می گیرند که در آن از گشتاور قفل استفاده می شود،گیربکس صنعتی مورد آزمایش یکی از دو گیربکسی است که پشت سر هم قرار گرفته اند به صورتی که محور خروجی گیربکس مورد آزمایش در اتصال با محور ورودی گیربکس گشتاور مقاوم می باشد.

برای ایجاد ایمنی در انتقال و همینطور اتصال محورها به یکدیگر از کوپلینگ برای ایجاد اتصال میان شفت موتور به شیفت ورودی گیربکس مورد آزمایش و همچنین وصل نمودن شفت ژنراتور با شفت ورودی گیربکس گشتاور مقاوم،استفاده می کنند.برای اتصال میان شفت خروجی گیربکس مورد آزمایش با گیربکس گشتاور مقاوم از نوعی کوپلینگ به نام پینی و برای اعمال گشتاورهای مختلف از ژنراتور بهره می گیرند.

در طراحی اجزای تست دوام گیربکس ها به چه مواردی توجه می کنند؟

 در طراحی اجزایی که از آنها در اجرای تست دوام یا پایداری گیربکس استفاده می شود به عواملی چون انتخاب الکتروموتور ،انتخاب و طراحی کوپلینگ ،انتخاب ژنراتور و انتخاب و طراحی یاتاقان ها توجه می شود.

برای تست دوام و پایداری در گیربکس ها از چه روشی استفاده می شود؟

برای تست انواع گیربکس ها دستگاه های متعدد و مختلفی وجود دارد که به یک نمونه از آنها اشاره می کنیم . در این روش که به آن روش گشتاور قفل شده می گوییم دو گیربکس به صورت پشت به پشت به هم وصل هستند که یکی از این دو گیربکس ، گیربکس مورد آزمایش ما می باشد . این نحوه قرار گرفتن باعث میشود محورهای خروجی به هم و محورهای ورودی نیز به یکدیگر وصل باشند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *