برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

سؤالات متداول موتور ویبره و ویبره بدنه

سؤالات متداول موتور ویبره و ویبره بدنه

سؤالات متداول موتور ویبره و ویبره بدنه

ممکن است سؤال‌هایی داشته باشید: به طور مثال ویبراتور یا موتور ویبره برقی چیست؟ چطورکار می‌کنند؟ آیا برای نیاز و کاربرد موردنظر من مناسب هستند و کار می کنند؟ ما در ادامه لیستی از متداول‌ترین سؤالاتی که تیم ما درباره موتور ویبره و ویبره بدنه دریافت می‌کند را جمع آوری کرده‌ایم:
ویبره بدنه یا موتور ویبره برقی چیست؟

پاسخ: مفهوم و ساختار کلی این دستگاه‌ها بسیار ساده است. در اصل موتور ویبره یک موتور القایی دارای وزنه‌های نامتعادل است که به انتهای شافت متصل شده‌اند.
آیا می‌توان نیرو را در موتور ویبره تنظیم کرد؟

پاسخ: بله! دو وزنه به دو طرف شافت متصل است، یک وزنه ثابت و یک وزن قابل تنظیم. نیروی لرزش را می‌توان با تغییر زاویه وزنه‌های قابل تنظیم بین 0 تا 100٪ حداکثر تنظیم کرد. برای اطلاعات بیشتر به آموزش نحوه تنظیم وزنه گریز از مرکز، مراجعه نمایید.
موتور ویبره‌ ها و ویبره بدنه‌هایی که برای فروش دارید ساخت کجا هستند؟

پاسخ: برندهای مختلفی از موتور ویبره، ویبره بدنه و میکرو ویبره موجود است که ساخت کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا، ترکیه، چین هستند. همچنین ویبراتورهای ساخت ایران نیز با کیفیت و قیمت مناسب برای فروش موجود است.
آیا برای ویبره بدنه و موتور ویبره ها گارانتی یا ضمانتی وجود دارد؟

پاسخ: بله! موتور ویبره‌ها از شش ماه ضمانت برای اجزای مکانیکی برخوردار هستند.
آیا می‌توانم جهت چرخش موتور ویبره را تغییر دهم؟

پاسخ: موتورهای تک فاز فقط می‌توانند در جهت استاندارد بچرخند. با این وجود می‌توانید با اتصال ترمینال‌های R به V ، S به U و T به W، چرخش موتور سه فاز را معکوس کنید.
شافت موتور ویبره به کدام جهت می‌چرخد؟

پاسخ: برق سه فاز به طور کلی بین ترمینال‌ها به ترتیب R ، S ، T می‌چرخد. ترمینال‌های برق متناظر با U ، V و W برچسب‌گذاری می‌شوند. کابل ویبراتور دارای 4 پایه است: قرمز (U)، سفید (V)، سیاه (W) و سبز (اتصال به زمین). جهت استاندارد چرخش به ترتیب با اتصال پایانه‌هایU ، V و W به پایانه‌های برق R ، S و T حاصل می‌شود. در این پیکربندی، جهت استاندارد چرخش شافت، همان جهتی است که کابل از جعبه ترمینال خارج می‌شود.
آیا می‌توانم جهت چرخش را تغییر دهم؟

پاسخ: برای دستیابی به چرخش معکوس برای ویبراتورهای سه فاز، پایانه‌های R را به V ، S به U و T به W متصل کنید. ویبراتورهای تک فاز فقط در جهت استاندارد می‌چرخند و جهت آن‌ها قابل تغییر نیست.
آیا موتور ویبره در هر جهتی قابل نصب است؟

پاسخ: بله، برای نصب غیر افقی، موتور دارای یک سمت بالا و یک طرف پایین است. سمت بالا، سمتی از بدنه است که جعبه ترمینال روی آن است. برای نصب مورب یا عمودی، جهت نصب موتور باید طوری باشد که سمت بالا، بیرون قرار بگیرد.
چگونه می‌توانم با استفاده از موتو ویبره، ارتعاش و لرزش خطی ایجاد کنم؟

پاسخ: نصب دو موتور ویبره با شافتهای موازی و جهت چرخش مخالف یکدیگر باعث ایجاد لرزش خطی می‌شود. ویبراتورها به طور طبیعی با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و نیازی به اتصال فیزیکی بین شافت آنها نیست.

در تصاویر شماتیک زیر، پیکان قرمز حرکت ذرات، پیکان زرد جهت ارتعاش و پیکان آبی نشان دهنده جهت چرخش موتور ویبره است.

ارتعاش خطی با موتور ویبره
آیا سرعت چرخش و نیروی ارتعاش را می توان تغییر داد؟

پاسخ: بله، سرعت و نیروی چرخشی قابل تغییر است. با استفاده از درایو فرکانس متغیر (اینورتر درایو) می‌توانید سرعت چرخش را تغییر دهید. با تنظیم وزنه‌های انتهای شافت می‌توان نیروی ضربه را تغییر داد. تنظیمات نیرو باید در هر دو طرف هر ویبراتور استفاده شده یکسان باشد.
از موتور ویبره در چه محدوده دمایی می‌توان استفاده کرد؟

پاسخ: حداکثر دمای محیط توصیه شده 40 درجه سانتی گراد است. بیشتر موتور ویبره‌ها دارای استاندارد عایق E هستند که حداکثر افزایش دما تا 75 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای محیط را یعنی برای حداکثر 115 درجه سانتیگراد امکان پذیر می کند. عایق کلاس F نیز موجود است و حداکثر افزایش دما تا 105 درجه سانتیگراد نسب به دمای محیط یعنی برای حداکثر 145 درجه سانتیگراد را امکان پذیر می‌کند.
عمر L-10 یا B-10 چیست؟

پاسخ: عمر بیرینگ (عمر یاتاقان) معمولاً به صورت ساعاتی بیان می‌شود که یک یاتاقان خاص قبل از ایجاد اولین شواهد خستگی فلزات کار می‌کند. نرخ عمر معمول برای کاربردهای صنعتی عمر «L-10» یا «B-10» نامیده می شود. به بیان ساده، عمر L-10 تعداد ساعاتی است که 90٪ از یاتاقان‌ها سالم می‌مانند. یا، 10٪ از یاتاقان‌ها در تعداد ساعات سرویس L-10 دچار خرابی و از کار افتادگی خواهند شد.
عمر معمول L-10 برای یاتاقان‌های موتور ویبره چقدر است؟

پاسخ: ویبره بدنه و موتور ویبره‌های دو قطبی (دو پل) با سرعت حدود 3600 دور در دقیقه کار می‌کنند که برای یاتاقان‌ها بسیار سخت است. به طور کلی، موتور ویبراتورهای 4، 6 و 8 قطبی (به دلیل سرعت کمتر) عمر B10 بسیار طولانی‌تر از ویبراتورهای دو قطبی دارند. به طور معمول ویبراتورهای دو قطبی برای حداقل 5000 ساعت محاسبه شده عمر B10، در تنظیم 100٪ وزن و 10،000 ساعت برای مدل‌های 4 ، 6 و 8 قطب طراحی شده‌اند.
تفاوت بین سرعت همزمان (synchronous) و سرعت نامی (rated speed) چیست؟

پاسخ: سرعت همزمان (synchronous speed) سرعت چرخش میدان مغناطیسی داخل سیم پیچ موتور است. کاتالوگ و نقل قول‌ها اغلب سرعت همزمان را ارائه می‌دهند.

سرعت نامی (rated speed) سرعت چرخش شافت و وزنه ها است. پلاک موتور ویبره سرعت نامی را نشان می‌دهد. سرعت نامی بر اساس آزمایش کارخانه است، اما سرعت واقعی براساس کاربرد و بار بوده و کمی متفاوت خواهد بود.

سرعت نامی همیشه کمتر از سرعت همزمان موتور القایی خواهد بود. تفاوت بین سرعت همزمان و سرعت نامی را «لغزش» (Slip) می‌نامند.
از چه نوع گریسی باید استفاده شود؟

پاسخ: ویبراتورها در کارخانه با توجه به الزامات و استاندارهای شرکت سازنده گریس‌کاری می‌شوند. گریس Shell Gadus s2 v100 2 یکی از انواع گریس‌های مورد استفاده است. این گریس، گریس صابون لیتیوم است. هنگام افزودن گریس به موتور ویبره، توصیه می‌شود دقیقاً از همان گریس توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید. اگر این برند گریس در دسترس نباشد، استفاده از گریس صابون لیتیوم (lithium soap) با برند دیگری بهترین گزینه است.
تفاوت موتور ویبره برقی با ویبره صنعتی پنوماتیک (بادی) چیست؟

پاسخ: موتور ویبره‌های برقی و پنوماتیک از بسیاری جهات با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال، تفاوت اصلی در منبع تغذیه آنهاست. ویبراتورهای پنوماتیک از هوا برای تأمین انرژی ارتعاشات خود استفاده می‌کنند، در حالی که ویبراتورهای الکتریکی از منبع برق استفاده می‌کنند.

موتور ویبره‌ها چه قیمتی داشته و چقدر هزینه دارند؟

پاسخ: هر کاربردی متفاوت است، به این معنی که در مورد اینکه کدام موتور ویبره یا ویبره بدنه برای شما بهتر کار می‌کند، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. برای ارائه بهترین برآورد قیمت گذاری، لطفاً با تیم فروش و کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *