برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

نحوه هواگیری پمپ آب نیم اسب

نحوه هواگیری پمپ آب نیم اسب

پمپ‌های آبی نیم اسب بخار از جمله پمپ‌های بسیار پر کاربرد هستند. از این تجهیزات آبرسانی، در مصارف مختلف باغبانی و کشاورزی، مصارف خانگی و هم‌چنین صنایع کوچک استفاده می‌شود. پمپ نیم اسب دارای توان 5/0 اسب بخار است و ارتفاعی حداکثر 40 متری دارد. قیمت پمپ آب خانگی نیم اسب در بازار نسبتا پایین است. در حقیقت، این سیستم‌های آبرسانی از جمله تجهیزات آبی ارزان قیمت به شمار می‌روند. در این مقاله با مراحل هواگیری پمپ آب نیم اسب آشنا شوید.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن خانگی

هواگیری پمپ آب نیم اسب چیست؟

هواگیری پمپ‌های آبرسانی، در حقیقت به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن خلأ و یا هوای ایجاد شده در پمپ‌های آب و به ویژه در لوله‌های این تجهیزات، گرفته می‌شود. و سپس این هوا تخلیه می‌گردد. لازم به ذکر است که هوای درون پمپ و یا کلگی آن اجازه نمی‌دهد تا پمپاژ آب به خوبی، صورت بگیرد.

اهمیت هواگیری پمپ آب نیم اسب

هوا گرفتن پمپ‌های آبی باعث می‌شود تا این سیستم‌ها نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. در حقیقت این عامل سبب می‌شود تا پمپ‌ها به صوت یکسره کار کنند. اما نتوانند آب را مکش و دهش نمایند. یا به عبارت دیگر به عملیات چرخش آب اقدام کنند و آب را پمپاژ کنند.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن صنعتی

چرا پمپ آب نیم اسب هوا می‌گیرد؟

چند عامل اساسی وجود دارد که موجب می‌شود پمپ‌های آبی نیم اسب هوا بگیرند. از جمله این دلائل می‌توان به وجود هر گونه ایراد و یا اشکالی در واشر و یا اورینگ پمپ اشاره کرد. در بعضی از مواقع نیز آب مخزن، تمام شده و پمپ آبی مورد نظر، خالی و بدون آب کار کرده است. یا در پمپ و یا لوله‌های آن نوعی شکستگی و یا ترک خوردگی وجود دارد. در بسیاری از مواقع، پمپ دچار یخ زدگی شده است. یا مشکلی در اتصالات آن و ارتفاع تنظیم پمپ، وجود دارد.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن کولری

زمان هوا گیری پمپ آب نیم اسب

به طور معمول، در هنگام نصب این سیستم‌ها و یا پس از عیب یابی، نسبت به هواگیری آن‌ها اقدام می‌شود.

در چه صورت باید به هوا گیری اقدام شود؟

با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است عملیات هواگیری را پیش از نصب و بهره برداری از این سیستم‌ها انجام دهید. در بعضی از مواقع نیز پس از انجام تعمیرات در سیستم لوله کشی ساختمان و یا شبکه آبرسانی باید هواگیری پمپ آب انجام شود تا جریان سالم آب اتفاق بیفتد. علاوه بر آن، در مواقعی که برخی از عیوب در سیستم آبرسانی و پمپاژ صورت بگیرد، که در بالا به آن‌ها اشاره شد، پس از برطرف کردن عیب، لازم است پمپ آب خود را هواگیری کنید.

آشنایی با الکتروموتور جمکو

چند نکته مهم درباره هواگیری پمپ آب نیم اسب

یکی از نکات لازم در زمینه این سیستم‌ها این است که برای تعمیر کردن پمپ‌های آبی نیم اسب و یا برای هواگیری از این تجهیزات و در هنگام باز و بسته کردن آن، نباید پمپ به برق متصل باشد. از طرف دیگر و در صورتی که در هنگام هواگیری، هر گونه نشتی در زیر پمپ خود مشاهده کردید و یا در مسیر لوله‌ها به نشتی برخورد داشتید لازم است حتما آن را با یک کارشناس متخصص در میان بگذارید.

یکی دیگر از نکاتی که لازم است در این بخش به آن اشاره شود این است که در صورتی که پمپ مورد نظر شما، علاوه بر هواگیری در هنگام نصب و یا پس از تعمیر، به هواگیری‌های مکرر نیاز داشت به احتمال قوی دچار یک عیب و یا اختلال فنی است که باید نسبت به برطرف کردن آن عیب اقدام نمایید.

در بسیاری از موارد، پمپ‌های نیم اسب بخار به دلیل اینکه در مکان مناسبی نصب نشده‌اند، هوا می‌گیرند. بنابراین در هنگام نصب این سیستم‌ها به این عامل هم توجه داشته باشید.

منبع تحت فشار امرا

منبع تحت فشار امرا

چگونه باید عملیات هوا گیری پمپ آب نیم اسب انجام شود؟

مرحله اول

در ابتدای اجرای عملیات هواگیری پمپ آبی نیم اسب، باید مقدار مشخصی آب آماده کنید. برای این منظور لازم است ببینید چه ارتفاعی از پمپ را باید هواگیری کنید. از این طریق متوجه خواهید شد که به چه میزانی از آب نیاز دارید. در صورتی که این مسیر، کوتاه باشد استفاده از یک پارچ آب نیز کفایت می‌کند. اما در شرایطی که این مسیر، طولانی باشد می‌توانید از یک شیلنگ استفاده کنید تا به میزان کافی، آب را به سیستم برسانید.

یکی دیگر از کارهایی که باید در این مرحله انجام دهید این است که حتما حواستان باشد که در طی این فرایند، برق پمپ آبرسانی خود را قطع کرده باشید. از طرف دیگر، از میزان فشار آب در لوله‌ها نیز کم کنید. برای اینکه بتوانید از میزان فشار آب در لوله‌ها کم کنید باید شیر آب ساختمان را باز کنید تا آب موجود در لوله‌های ساختمان خارج شود. می‌توانید از یک نفر بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

مرحله دوم

در ساختمان پمپ‌ها به طور معمول، از یک نقطه آب ریز و یا پرایم استفاده شده است. که از طریق آن، می‌توان عملیات هواگیری این سیستم‌ها را انجام داد. بنابراین لازم است تا درب این قطعه را با استفاده از یک آچار، شل کنید و سپس درب پرایم را بردارید. پس از آن می‌توانید آبی را که آماده کرده بودید با استفاده از یک قیف به درون پرایم منتقل کنید. انجام این کار باعث می‌شود تا آب، وارد اتاق پروانه سیستم و لوله خروجی آن شود. این کار را ادامه دهید تا آب به لبه شش ضلعی و یا مربعی پمپ برسد.

پس از اینکه کمی از آب را به دورن سیستم منتقل نمودید لازم است اندکی صبر کنید تا از این طریق، هوای موجود در سیستم و در مسیر پمپ، به طور کامل، تخلیه شود. پس از اینکه اطمینان پیدا کردید که همه هوا تخلیه شده است و حباب دیگری از پرایم خارج نمی‌گردد، می‌توانید درب آن را ببندید. نکته قابل ذکر این است که می‌توانید این عملیات را دوبار تکرار کنید تا به این اطمینان دست یابید که عملیات هواگیری، به خوبی انجام گرفته است.

 

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *