برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

همه آن چیزی که باید درباره اینورتر تک فاز بدانید!!

همه آن چیزی که باید درباره اینورتر تک فاز بدانید!!

اینورترها عمل کنترل سرعت یا گشتاور موتورهای الکتریکی را انجام می دهند به طوری که امروزه در صنایع مختلفی می توان از اینورتر استفاده کرد. اینورتر ها و یا بهتر است بگوییم درایو ها به دو گروه کلی اینورتر سه فاز و اینورتر تک فاز تقسیم بندی می شوند که مهمترین تفاوت آنها در نوع برق ورودی آن می باشد که در اینورترهای تک فاز برق تک فاز وارد درایو می شود و برق سه فاز از آن خارج می شود در صورتیکه در اینورترهای سه فاز برق سه فاز وارد درایو می شود و برق سه فاز نیز از درایو خارج می شود. ما در مقاله اینورتر تک فاز چیست؟ به معرفی اینورتر تک فاز و موارد استفاده آن می پردازیم و به اصلی ترین سوال شما یعنی ” اینورتر تک فاز چیست؟ ” پاسخ دهیم؛ پس تا پایان مقاله با شرکت سنابرق توان که تولید کننده اینورتر و اینورتر صنعتی ایرانی است، همراه باشید.

اینورتر تک فاز چیست

موارد استفاده اینورتر تک فاز

کاربرد اینورتر های تک فاز و طرز کار اینورتر هایی با این نام جالب و منحصر به فرد هستند. از کاربرد های اینورتر تک فاز می توان به استفاده در الکتروموتور ها و پنل های خورشیدی، مصارف خانگی و جریان برق شهری اشاره کرد. همچنین از اینورتر می توان برای کاهش ولتاز و فرکانس استفاده کرد.مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم عایق حفاظتی داخل جعبه اینورتر می باشد که باعث شده تا عمر مفید آن افزایش یابد و از گرم شدن اینورتر جلوگیری شود. به طور کلی اینورتر به دستگاهی گفته می شود که برق DC را به AC تبدیل می کند.

اینورتر آسانسوری تک فاز با توجه به قیمت مناسب آن از کارایی بالایی نیز برخوردار است، اما بیشتر برای مصارف خانگی و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. می توان یک الکتروموتور ۳ فاز ۳۸۰ ولت را با استفاده از یک از اینورتر تک فاز به سه فاز راه اندازی نمود. امكان استفاده از برق تك فاز 220 ولت به جای سه فاز 380 ولت برای راه اندازی موتور سه فاز به این معنا كه می توان با برق خانگی یك موتور سه فاز را كاملا به صورت عادی راه اندازی نمود.

وظیفه اینورتر دریافت ولتاژ سینوسی شبکه با فرکانس HZ50 و تبدیل آن به موج سینوسی با فرکانس دلخواه می باشد. همچنین تبدیل یك موتور یك دور به یك موتور چند دور با سرعتهای دلخواه ،ایجاد فشار ثابت در پمپها به این ترتیب است كه با تغییر دور موتور فشار مورد نظر همواره ثابت می ماند.

متخصصان تعمیر اینورتر به این نکته اشاره می کنند که در تغییر ولتاژ و فرکانس، نسبت این دو کمیت باید همواره ثابت بماند، و اگر در حین تغییرات انجام شده این نسبت تغییر کند می تواند موجب اختلال در کار موتور و یا حتی آسیب زدن به آن گردد.

اجزای تشکیل دهنده اینورتر تک فاز

در این قسمت از مقاله اینورتر تک فاز چیست؟ به شما ساختار اینورتر های تک فاز را معرفی خواهیم کرد:

کنترل
مدار اصلی
منبع تغذیه

هر بخش دارای اجزای جداگانه ای می باشد:

کی پد
ترمینال برد
برد کنترل

کی پد های دیجیتالی شامل دو نوع می باشند:

کی پد با صفحه نمایش LCD
کی پد با صفحه نمایش segment

اینورتر تک فاز

بوسیله کی پدها قادر هستید سرعت را کم و زیاد کنید، علاوه بر آن بوسیله کی پد ها می توان پارامتر های اینورتر را تنظیم کرد یا تنظیمات دستگاه را انجام داد و موارد کاربردی دیگری که می توانید تنظیم کنید بوسیله کی پد قابل انجام است.

ترمینال برد

بوسیله آن می توان عملیات کنترلی را انجام داد عملیاتی همچون کم و زیاد کردن دور در درایو آسانسوری که نوعی از درایو است، فرمان دهی و جهت دهی به درایو، صادر نمودن فرمان قطع و وصل به درایو و اضافه کردن سنسور به اینورتر.

مقاله مرتبط: تفاوت اینورتر و درایو

برد کنترل

برد کنترل وظیفه پردازش سیگنال هایی که به اینورتر وارد می شوند را بر عهده دارد یا به طور کلی برد کنترل کنترل مرکز اصلی و فرماندهی در اینورتر می باشد.

مدار اصلی

این بخش تبدیل های سخت و مهمی را انجام می دهد. در این قسمت ولتاژ AC به ولتاژ DC تبدیل می شود و یا بالعکس این عمل که بوسیله سوئیچ های IGBT این تبدیلات انجام می شود.

برد اصلی در حقیقت یکی از جمله قطعاتی می باشد که احتمال خرابی آن بسیار زیاد است و در شرایط نامناسب بیشترین آسیب را به دستگاه وارد می کند. علاوه بر آن کارت های ورودی و کارت شبکه هم از تجهیزات جانبی اینورتر هستند که با وجود این کارت ها امکانات جدیدی به اینورتر اضافه می شود که به دنبال آن قیمت اینورتر افزایش می یابد.

مزایای اینورتر تک فاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *