برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

مهم ترین مزایای پمپ های گریز از مرکز

مهم ترین مزایای پمپ های گریز از مرکز

در اینجا با مهم ترین مزایای پمپ گریز از مرکز آشنا خواهیم شد:

طراحی و تولید این پمپ ها با استفاده از تکنولوژی های جدید و با بهترین کیفیت انجام می شود.
پمپ‌ های گریز‌ از مرکز قابلیت جا به جایی سیالات در حجم های بالا و فشارهای متوسط را دارند.
این پمپ ها عملکرد خود را با کمترین صدا و ارتعاش انجام می دهند.
راه اندازی و نصب پمپ گریز از مرکز، بسیار آسان و سریع انجام می شود.
این پمپ ها در شرایط سخت آب و هوایی نیز، بهترین عملکرد را دارند.
پمپ‌ های گریز‌ از مرکز قابلیت تنظیم فشار و جریان سیال را با استفاده از ورودی ها و خروجی های مختلف فراهم می کنند.
این پمپ ها در محدوده دمایی بسیار وسیع به فعالیت خود ادامه می دهند.

آشنایی با الکتروگیربکس هلیکال

عملکرد پمپ گریز از مرکز

عملکرد پمپ های سانتریفیوژ نیز تا حد زیادی مشابه سایر پمپ ها است. در پمپ گریز از مرکز، سیال توسط پمپ به ورودی پروانه هدایت می شود. چرخش پروانه در پمپ سبب افزایش انرژی جنبشی مایع و حرکت آن به داخل حلقه پمپ یا محفظه دیفیوزر می شود. دیفیوزر سرعت مایع را کاهش داده و آن را به انرژی فشار تبدیل می کند.

با افزایش فشار مایع، تا حد مورد نیاز در سیستم، مایع از طریق خروجی پمپ، به مخزن مورد نظر منتقل می شود؛ به این ترتیب پمپ گریز از مرکز با عملکرد خود سبب پمپاژ سیالات مختلف می شود. از این عملکرد فوق العاده پمپ های گریز از مرکز، در صنایع مختلف بهره گیری می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

استفاده در صنعت کشاورزی جهت آبیاری
استفاده در صنایع شیمیایی برای پمپاژ سیالات
تولید کاغذ
استفاده در صنعت آب و فاضلاب
استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
تولید فلزات
دفع مواد زائد
انتقال فاضلاب های آپارتمانی

آشنایی با الکتروگیربکس شافت مستقیم

پمپ گریز از مرکز

پمپ گریز از مرکز

آشنایی با منبع تحت فشار واتس

مشخصات پمپ گریز از مرکز

پمپ‌ های گریز‌ از مرکز‌ به صورت افقی و یک طبقه، به همراه محفظه حلزونی شکل طراحی و ساخته می شوند. هر کدام از این پمپ ها دارای منحنی های عملکرد مانند هد، توان مصرفی و راندمان هستند که متناسب با دبی تغییر می کنند. در ادامه مهم ترین مشخصات پمپ گریز از مرکز را بیان می کنیم:

دبی پمپ گریز از مرکز
دبی به حجم سیالی گفته می شود که بتواند در یک زمان مشخص، از پمپ به مخزن مورد نظر منتقل شود. واحد اندازه گیری دبی مترمکعب بر ثانیه است. معمولا پمپ‌ های گریز از مرکز، دبی های مختلفی دارند که با توجه به نیاز کاربر طراحی می شوند. دبی پمپ‌ های گریز‌ از مرکز‌ در حدود ۳.۶ تا ۲۱۶۰۰۰ متر مکعب بر ساعت است.

هد پمپ گریز از مرکز
هد یک قطعه اساسی و مهم در پمپ‌ های گریز‌ از مرکز‌ است. ‌هد با چرخش خود، مایع را به سمت مخزن خروجی پمپ، هدایت می کند. معمولا این قطعه دارای پره هایی است که در داخل محفظه ولوت قرار دارند.

دمای سیال
یکی از نکات مهم در زمان کار با پمپ‌ های گریز‌ از مرکز‌، دمای سیال است. دما نه تنها بر پایداری و عملکرد پمپ گریز از مرکز تاثیر می گذارد؛ بلکه بر میزان فشار سیستم نیز تاثیرگذار است. علاوه بر توجه به دمای سیال، دمای محیط نیز باید به طور مرتب چک شود؛ زیرا در برخی مواقع، پایین آمدن دما می تواند سبب یخ زدگی سیال شود.

نوع سیال عبوری از پمپ
همانطور که پیش از این هم گفتیم، پمپ‌ های گریز‌ از مرکز‌ برای انتقال مایعات رقیق با ویسکوزیته کم، مورد استفاده قرار می گیرند. هرچه ویسکوزیته مایع بیشتر باشد، عملکرد پمپ کمتر خواهد شد.

آشنایی با منبع تحت فشار امرا

اجزا پمپ گریز از مرکز

حال که با عملکرد پمپ های گریز از مرکز آشنا شدید، بهتر است اجزای به کار رفته در این پمپ و نقش هر کدام در عملکرد آن را بدانید. در ادامه به معرفی اجزای اصلی پمپ سانتریفیوژ می پردازیم:

محفظه ی ولوت
محفظه ولوت که در صنعت با نام محفظه حلزونی نیز شناخته می شود، یکی از اجزای مهم و ثابت در پمپ گریز از مرکز است. وظیفه این محفظه، جمع آوری مایع خروجی از کانال های پروانه و تبدیل انرژی جنبشی آن ها به فشار است.

شفت
‌شفت قطعه ای میله ای شکل است که وظیفه انتقال نیرو یا گشتاور را در پمپ‌ های گریز‌ از مرکز‌، بر عهده دارد. شفت ها به سه گروه ثابت، مفصلی و قابل خمش تقسیم بندی می شوند. شفت ها می توانند دارای یاتاقان های جداگانه باشند یا توسط یاتاقان های موتور نگه داشته شوند. در پمپ‌ های گریز‌ از مرکز‌، پروانه بر روی شفت نصب می شود.

کوپلینگ
در پمپ‌ های گریز‌ از مرکز‌ برای اتصال دو شفت به یکدیگر از کوپلینگ استفاده می شود. برخی از کوپلینگ ها انعطاف پذیر هستند و اجازه حرکت جلو و عقب را به شفت می دهند.

آب بندی مکانیکی
اغلب پمپ‌ های گریز‌ از مرکز‌ دارای آب بندی مکانیکی یا سیل های مکانیکی هستند. این آب بندی از نشت مایع پمپ شده بر اثر اختلاف فشار، جلوگیری می کند.

پروانه
یکی از اجزاء اصلی پمپ گریز از مرکز پروانه است. پروانه انرژی جنبشی را از موتور پمپ به سیال مورد استفاده منتقل می کند. پروانه ها از پره هایی تشکیل شده اند که در حین چرخش خود، نیروی گریز از مرکز تولید می کنند؛ به وسیله این نیرو، سیال از محفظه خود به سمت مخزن مورد نظر جا به جا می شود.

یاتاقان
وظیفه اصلی یاتاقان ها، نگهداری شفت و تحمل بارهای شعاعی و محوری اعمال شده از طرف آن است. یاتاقان ها حرکت نسبی شفت را محدود می کنند و اصطحکاک بین شفت و استاتور را به حداقل ممکن می رسانند.

 

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *