برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

کاتر آسفالت بر خیابان

کاتر آسفالت بر خیابان

کاتر آسفالت بر:

کاتر آسفالت بر برای برش آسفالت در جاده و خیابان قابل استفاده می باشد.در بعضی از موارد قابل استفاده در روی پشت بام برای برش آسفالت پشت بام جهت سهولت کندن آسفالت برای جایگزینی آسفالت نو یا تخریب ساختمان در بعضی از مواردی نیز جهت برش آسفالت برای کابل گذاری مخابراتی یا جهت لوله گذاری آب با فاضلاب استفاده می شود.موارد دیگر استفاده دستگاه برای برش سنگ فرش خیابان و موزاییک نیز میباشد که با توجه به نوع برش تیغه کاتر تغییر می کند.

مشخصات ظاهری دستگاه :

این دستگاه تشکیل شده از و قسمت اصلی که شامل موتور و شاسی می باشد.

مشخصات شاسی :

شاسی دارای 4 عدد چرخ 2 عدد کوچک و 2 عدد بزرگ می باشد که برای جا به جایی دستگاه استفاده می شود. بر روی صفحه شاسی یک صفحه فلزی تعبیه شده که قابلیت بزرگ و کوچک شدن دارد که این قابلیت برای استفاده انواع موتور بر روی شاسی می باشد. شاسی کاتر دارای مخزن آب که غالبا 20 لیتر می باشد که آب داخل آن برای خنک کردن تیغه کاتر می باشد.

برای اینکه بر اثر اصطحکاک ایجاد شده هنگام کارکرد دستگاه و دور بالای آن که با آسفالت ایجاد می شود حرارت بالایی تولید می شود که از طریق آب موجود در مخزن آن را خنک می کنند.

این آب از طریق شلنگ که در پایین باک تعبیه شده به قسمت تیغه کاتر منتقل می شود که در آنجا از طریق یک لوله که اکثرا دو طرف ریز می باشد باعث خنکی تیغه میشود. در کاتر آسفالت بر میتوان از موتور دیزل نیز استفاده کرد. این نوع موتور نسبت به موتور بنزینی دارای برتری ها و ضعف ها می باشد که با صلاح دید مصرف کننده قابل تغییر است.

 

 

ابعاد کاتر

طول کاتر میتواند بین 85 تا 95 سانتی متر متغییر باشد.

عرض کاتر میتواند بین 38 تا 55 سانتی متر متغییر باشد.

ارتفاع کاتر میتواند بین 80 تا 85 سانتی متر متغییر باشد.

قطر چرخ بزرگ اکثرا 20 سانتی متر و چرخ کوچک 12 سانتی متر می باشد.

این چرخ ها غالبا تو پور و لاستیکی می باشد.

کاتر آسفالت بر می تواند تا زاویه 35 درجه نسبت به سطح بالا و پایین (باز و بسته) شود که این عمل توسط فرمانی که در پشت کاتر قرار دارد و توسط یک میله به پایه جا به جا کننده که در زیر کاتر قرار دارد وصل می شود و با حرکت فرمان که غالبا دایره ای است این کار انجام می شود. کاتر آسفالت بر قابلیت نصب انواع تیغه با ابعاد مختلف را دارا می باشد که این تیغه ها ازتیغه 35 تا 45 می باشد.

 

 

بتن بر کاتر

کاتر بتن بر بر همان کاتر آسفالت بر است با این تفاوت که کاتر بتن بر فقط در نوع تیغه نصب شده متفاوت است که از نظر ابعاد همان تیغه 30 تا 45 سانتی متر می باشد. فرق بین تیغه ها در نوع سگمنت (الماسه) می باشد که در برابر بتن مسلح مقاومت بیشتری دارد. سگمنت (الماسه) همان قطعات کوچکی هستند که بر روی تیغه کاتر نصب می شوند که اکثرا مخلوطی از فولاد مقاوم و الماس خیلی ریز می باشد و هرچه تراکم این قطعات الماس در سگمنت بیشتر باشد تیغه از کیفیت بیشتری برخوردار می باشد و طول عمر بیشتری دارد. به این معنی که طول برش تیغه افزایش می یابد. مثلا در تیغه های درجه 2 طول برش تیغه ین 500 تا 600 متر می باشد ک هرچه کیفیت تیغه بهتر باشد این طول برش افزایش می یابد و تا 200 متر و یا حتی بیشتر اضافه می شود.

 

 

عمق برش کاتر

عمق برش کاتر را غالبا نوع تیغه و نوع شاسی معلوم می کند. این عمق بین 7 تا 25 سانتی متر قابل تغییر است که البته در دستگاه های تک سیلندر این عمق بین 7 تا 17 سانتی متر می باشد. اگر کسی بخواهد عمق برش را افزایش دهد دیگر شاسی با موتور تک سیلندر قابل استفاده نمی باشد و باید از شاسی بزرگتر و موتور قوی تر استفاده شود که غالبا موتور های 2 سیلندر را شامل می باشد که قابلیت نصب تیغه تا قطر 90 را دارا می باشد و عمق برش تا 25 سانتی متر افزایش می دهد.

سرعت پیشروی دستگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل به شرح ذیل می باشد:

– نوع آسفالت : هر چه میزان شن و ماسه به کار رفته در آسفالت نسبت به قیر موجود در آن

بیشتر باشد از سرعت کاتر از سرعت کاتر کاسته می شود.

– میزان عمق برش : هر چه عمق برش که با کاتر انجم می شود بیشتر باشد از سرعت کاتر کاسته

می شود.

– وزن دستگاه : با توجه به اینکه وزن همان جاذبه ی زمین است و در همه موارد وزن رابطه ی

مستقیم با سرعت (در زمین صاف) دارد و هر چه وزن بیشتر باشد سرعت کمتر می شود.

– برند های مختلف شاسی : این برند ها شامل برند های ایرانی و خارجی می باشد که با توجه به تولید این محصول در داخل ایران و دارا بودن کیفیت لازم برند های ایرانی با اقبال بیشتری رو

به رو شده اند زیرا هم ارزان تر هستند و هم از نظر تعمیرات پیچیدگی کمتری دارند.

انواع برند های شاسی کاتر:

شاسی مالزی (هیساکی)

شاسی سنگاپور (هوپت)

شاسی کره (هوپاز)

شاسی ایرانی (تهران کاتر- ایران کاتر- تکنو کاتر-خلیج فارس – ایران کوب )

 

 

مزایای کاتر دیزلی :

کاتر دیزلی با توجه به اینکه سوخت موتور گازوئیل می باشد و گازوئیل دارای مقادیری روغن می باشد و روغن داخل گازوئیل باعث روغن کاری موتور شده و طول عمر موتور را بیشتر می کند و به علت دارا بودن مکانیزم ساده تر اصطکاک کمتری دارد.

معایب کاتر دیزلی

کاتر دیزل صدای بیشتری تولید می کند و دود بیشتری دارد و قابل استفاده در محیط بسته نمی باشد.

کاتر بنزینی :

کاتر بنزینی از لحاظ کاری استفاده بیشتری دارند و از نظر قیمت قیمت مناسب تری نسبت به

کاتر دیزلی دارند.

از نظر وزنی نیز سبک تر می باشد و صدای کمتری تولید می کند.

دسته بندی کاتر بنزینی

کاتر بنزینی در سه رنج متداول تر می باشد.

کاتر بنزینی 13 اسب بخار که می توان این موتور را از برند های معروف مانند هندا اورجینال و با برند های طرح هندا نام برد.

کاتر بنزینی 15 اسب بخار که این موتور فقط چینی می باشد و مارک معتبری مانند ای تی کیو و راتو را شامل می شود.

کاتر بنزینی 15 اسب بخار که این نوع موتور نیز فقط چینی می باش و دارای مارک معتبری مانند ای تی کیو و راتو می باشد.

نوع دیگر کاتر که زیاد متداول نمی باشد کاتر برقی است که با توجه به برقی بودن و احتمال برق گرفتگی و هزینه بالای سیم کشی کاتر کمتر استفاده می شود.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *