برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

گیربکس حلزونی چه کاربردهایی دارد؟

گیربکس حلزونی چه کاربردهایی دارد؟

از انواع گیربکس صنعتی هستند که به‌دلیل ساختار ساده و ابعاد مناسب، در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارند. این نوع گیربکس دارای دو چرخ‌دنده است. در واقع این نوع گیربکس از یک چرخ دنده و یک مارپیچ تشکیل می‌شود که با زاویه ۹۰ درجه بایکدیگر در ارتباطند. همین زاویه و شکل نهایی گیربکس حلزونی باعث شده است که کاربرد آن بیشتر شود و قابلیت استفاده در فضاهای مختلف را داشته باشد. به گیربکس‌های حلزونی گیربکس ۹۰ درجه نیز گفته می‌شود. این نوع گیربکس قابلیت برگشت‌پذیری و قفل‌شوندگی هم دارد که کاربردهای آن را افزایش می‌دهد. این گیربکس‌ها خود در انواع مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه در مورد آن‌ها و البته انواع کاربرد گیربکس حلزونی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

گیربکس حلزونی چه کاربردهایی دارد
فهرست محتوا پنهان
1 انواع گیربکس حلزونی
2 مزایای گیربکس حلزونی
3 انواع کاربرد گیربکس حلزونی در صنایع مختلف
3.1 مهمترین کاربرد
3.2 کاربرد گیربکس‌ حلزونی با توجه به انواع آن
انواع گیربکس حلزونی

گیربکس‌های حلزونی مانند دیگر انواع گیربکس صنعتی برای استفاده در صنایع مختلف و شرایط گوناگون، در مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند. ما این گیربکس‌ها را در سه دسته کلی

پایه‌دار
فلنچ‌دار
هالو شافت

می‌بینیم. پوسته گیربکس معمولا از جنس آلومینیوم است. این نوع گیربکس از یک شافت، هاب کروی شکل و بلبرینگ ساخته شده و قابلیت اتصال مستقیم از طریق شافت به الکتروموتور را دارد. متریال چرخ دنده از فولاد و هاب کروی از برنز است. شافت نیز معمولا از آلیاژ‌های فولادی ساخته می‌شود.
بیشتر بخوانید: با انواع گیربکس حلزونی آشنا شوید
موتور گیربکس حلزونی ایلماز
گیربکس حلزونی ایلماز سری E

مزایای گیربکس حلزونی

برای گیربکس حلزونی می‌توان مزایای متعددی قائل شد؛ مزایایی که باعث شده‌اند کاربرد گیربکس حلزونی بسیار متنوع باشد. برخی از مهم‌ترین مزایای گیربکس‌ حلزونی عبارتند از:

تنوع این نوع گیربکس و امکان استفاده از آن در شرایط مختلف
تعمیرات ساده و نگهداری بی‌دردسر
گشتاور خروجی و نسبت تبدیل مناسب
مقاومت بسیار عالی در برابر ارتعاشات بخاطر جنس پوسته آلومینیومی
کارکرد نرم و راحت؛ از کم‌صدا ترین گیربکس‌های صنعتی
مناسب بودن هزینه نگهداری و قیمت آن‌ها نسبت به انواع هلیکال

البته در کنار این مزایا باید به ویژگی برگشت‌ناپذیری گیربکس‌های حلزونی نیز اشاره کرد که امکان استفاده از آن در بعضی صنایع را از بین می‌برد.
انواع کاربرد گیربکس حلزونی در صنایع مختلف

گفتیم که گیربکس‌های حلزونی در نسخه‌های مختلف کاربردهای متنوعی در صنعت دارند. برخی از انواع کاربرد گیربکس‌ حلزونی در صنعت عبارتند از:

صنایع سرامیک: نوار نقاله‌ها (صنایع سرامیک از اصلی‌ترین مصرف کننده‌های گیربکس‌های حلزونی هستند.)
صنایع پلاستیک: ماشین آلات ساخت PVC و خط تسمه‌ها
صنایع شیمیایی : میکسرها و مخلوط‌کن‌های صنعتی بزرگ
صنایع سیمان: نقاله‌های دستگاه‌های سیمان
صنایع نساجی: نقاله‌های ماشین آلات نساجی
ماشین آلات صابون: میکسر صابون
کارخانه‌های رولینگ: ساخت تشک خواب
صنایع داروسازی: دستگاه‌ها و ماشین آلات ساخت قرص‌ها
ماشین‌ آلات تولید صنایع چوبی: بسته‌بندی صنایع
تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع کاغذ: رولینگ‌های کاغذ
تولیدکنندگان ماشین آلات راه‌سازی

درکنار این موارد باید به کاربرد گیربکس‌های صنعتی در صنایعی مانند صنایع غذایی و بسته بندی، دستگاه‌های مورد استفاده در نانوایی، ماشین آلات تراش، آسیاب‌های کوچک، کمپرسورها، استفاده در کوره‌های صنعتی، آسانسور و بالابر و … اشاره کرد.
موتور گیربکس حلزونی sew
گیربکس حلزونی SEW سری S
مهمترین کاربرد

از اصلی‌ترین کاربردهای گیربکس‌های حلزونی در صنعت، استفاده از آن در بالابرهای برقی است. گیربکس‌های حلزونی به دلیل قابلیت قفل‌شوندگی و برگشت‌ناپذیری مناسب‌ترین نوع گیربکس صنعتی برای این نوع ماشین‌آلات‌اند. این قابلیت اجازه نمی‌دهد هنگام توقف موتور، بالابر به‌جای خود بازگردد. به‌این ترتیب بالابر دقیقا درجایی که متوقف شده است می‌ایستد. چنین قابلیتی ضمن تامین ایمنی مورد نیاز بالابرها، استفاده از آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. این خاصیت گیربکس‌های حلزونی به‌دلیل قابلیت چرخش چرخ دنده حلزونی تنها در یک جهت است. درواقع چرخ‌دنده حلزونی برخلاف چرخ‌دنده‌های هلیکال تنها در یک سمت می‌چرخد. بنابراین درصورت توقف حرکت، قادر به برگشت چرخش صورت‌گرفته نیست. این مورد همچنین باعث می‌شود که گیربکس‌های حلزونی در آسانسورها بسیار کاربرد داشته باشند. البته این خاصیت، استهلاک گیربکس‌های حلزونی و چرخ‌دنده‌های این گیربکس‌ها را به‌دلیل اصطکاک زیادتر بالا می‌برد. به همین دلیل توصیه می‌شود که دقت به استفاده منظم و دقیق از روغن‌های روان‌کار را درمورد این نوع گیربکس‌ در اولویت قرار دهید.
بیشتر بخوانید: انتخاب صحیح گیربکس صنعتی
کاربرد گیربکس‌ حلزونی با توجه به انواع آن

به‌غیر از دسته‌بندی ذکر شده درمورد گیربکس‌های حلزونی نوعی دسته‌بندی دیگر درمورد آن‌ها مطرح است که معمولا مرتبط با انواع کاربرد گیربکس حلزونی می‌شود. این دسته‌بندی به شرح زیر است:

گیربکس حلزونی VF: این نوع گیربکس حلزونی معمولا در ماشین آلات ساخت آجر و بلوک، دیزل ژنراتورها، سیستم های انتقال مواد، صنایع کاشی و سرامیک، آسیاب های کوچک، نوار نقاله‌ها و ماشین آلات بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گیربکس FC: این نوع گیربکس معمولا در دیگ های آشپزی لبنیات و میکسرهای بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیربکس‌های حلزونی MVF و RVF نیز دو نوع دیگر از این مدل گیربکس صنعتی‌اند که در موارد و شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *