الکتروموتور گوانگلو

الکتروموتور گوانگلو

الکتروموتور گوانگلو در واقع نوعی ماشین است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. و عکس این عمل یعنی تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی نیز به وسیله دستگاهی دیگر که ژنراتور الکتریکی خوانده می شود صورت می گیرد. در الکترموتور گوانگلو نیرو در درون موتور از طریق تعامل بین میدان مغناطیسی الکتروموتور و سیم پیچ جریان، ایجاد می گردد. یعنی این که وقتی یک هادی که حامل جریان الکتریسیته است تحت اثر میدان مغناطیسی قرار می گیرد از طرف همین میدان، نیرویی بر روی هادی حامل جریان اعمال می گردد.

این مدل از الکتروموتور دارای ظاهر دوار می باشد و از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل شده است. که به بخش متحرک روتور و به بخش ثابت که در درون موتور قرار می گیرد استاتور گفته می شود. روتور با استفاده از نیروی گشتاوری که توسط نیروی مغناطیسی استاتور ایجاد شده، به حول محور خود می چرخد.

منبع تغذیه الکتروموتور های گوانگلو جریان برق متناوب و یا مستقیم است یعنی AC و DC. در الکتروموتور هایی که از منبع جریان برق مستقیم (DC) تغذیه می کنند، موتور دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی می باشد. سوئیچ گردشی جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می کند تا آهنربای الکتریکی ایجاد شده در آرمیچر، آهنربای دائمی را در بیرون از آرمیچر جذب و دفع کند. همچنین سرعت دوران موتور DC به گشتاور ترمز بستگی دارد.

اما معمول ترین الکتروموتور های مورد استفاده در موارد صنعتی و خانگی، الکتورموتور های القاییAC هستند. که در صنعت انواع متنوعی دارند و از هر کدام برای کار های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی ساده و مستحکم، هزینه نگهداری پایین، قیمتی مناسب، اتصال آسان و کامل به منبع تغذیه از مهمترین مزیت استفاده از الکتروموتور های AC به حساب می آیند.
الکتروموتور های گوانگلو ساخت کجاست؟

این الکتروموتور متعلق به برند گوانگلو کشور چین است که کمپانی آن در دهه 80 میلادی در شهرک صنعتی شانشی واقع در شهر تاجیو که در حاشیه دریای زیبای چین قرار دارد تاسیس گردید. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های صادر کننده در زمینه محصولات الکتریکی کوچک و متوسط در سطح جهانی به حساب می آید.

این برند یکی از با کیفیت ترین انواع الکتروموتور های چینی است که تا کنون به بازار معرفی شده است. این برند گرچه در بازار های جهانی به عنوان یک رقیب جدی برای سایر برند های مطرح اروپایی به حساب نمی آید با این حال هم از نظر قیمت و هم از نظر کارایی و کیفیت توانسته جایگاه بسیار مناسبی را در بازار ایران به خود اختصاص دهد. شرکت گوانگلو توانسته الکتروموتور های تک فاز، سه فاز، ترمز دار، دو سرعته (در دو نوع ویبره و ویبراتور) تولید و روانه بازار های جهانی نماید.

الکتروموتور گوانگلو در سه مدل تک فاز، سه فاز و ترمز دار با 12 سری ساخته شده است، که این 12 سری از نظر ویژگی های ساختاری و مشخصات فنی با یگدیگر تفاوت هایی دارند. از هر کدام از این مدل ها می توان برای کاربرد های مختلفی به کار گرفت.
کاربرد الکتروموتور گوانگلو

همان طور که پیش تر نیز اشاره گردید الکتروموتور، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. بدین منظور از این وسیله می توان برای به حرکت درآوردن وسیله ای که نیاز به انرژی مکانیکی دارد مورد استفاده قرار داد. یک مدل از این موتور الکتریکی، نوع سه فاز آن می باشد و در جایی که نیاز به توان های بالاتری دارند به کار گرفته می شود. به موتور الکتروموتور سه فاز، الکتروموتور القایی نیز گفته می شود چرا که از طریق القای الکترومغناطیسی سبب ایجاد یک میدان مغناطیسی متعادل کننده شده و به موجب آن محور الکتروموتور در جهت گردش میدان به حرکت در می آید.

اما پر مصرف ترین مدل از این وسیله نوع تک فاز آن می باشد چرا که در بسیاری از کارگاه های صنعتی از برق تک فاز استفاده می کنند. مدل تک فاز در دو شکل رله ای و خازنی تولید می گردد. برخی از الکتروموتور های تک فاز از یک خازن خشک و یک خازن روغنی استفاده می کنند. غالب الکترومتور های تک فاز دارای سیم پیچی مسی هستند اما برخی از آن ها نیز آلومینیومی می باشند.

از موتور الکتریکی گوانگلو در صنایع مختلفی همچون فن های صنعتی، دمنده ها، ابزار های برقی، وسایل خانگی، ابزار های قدرت و دیسک درایور ها و … به کار گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *