انواع اینورتر و کاربرد هر یک

انواع اینورتر و کاربرد هر یک

اینورتر یک دستگاه مبدل برق است که برق جریان مستقیم با به جریان متناوب تبدیل می‌کند. اینورتر در لغت به معنای معکوس کننده است. این دستگاه که با اسامی درایو، کنترل دور موتور، درایو فرکانس متغیر یا VFD نیز شناخته می‌شود، قادر است ولتاژ تولیدی را به کمک تقویت کننده‌ها به ولتاژ مورد نیاز تبدیل کند. اینورتر تبدیل برق را به هر ولتاژ و فرکانسی که مورد نیاز است، به کمک مدارها کنترل می‌کند. در صنعت به کمک اینورتر برق AC مورد نیاز برای دستگاه‌ها و موتورهای AC سه‌فاز را تامین می‌کنند. به کمک اینوتر می‌توان سرعت یک موتور AC را بدون تغییر در قدرت و دور موتور آن تحت کنترل نگه داشت. البته اینورترها نیز مانند تمامی مبدل‌های صنعتی در ظرفیت‌های مختلف ساخته می‌شوند و باید برای هر مصرفی، اینورتر مناسب دستگاه مورد استفاده را انتخاب نمود. در ادامه درباره انواع اینورتر و کاربرد آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.
انواع اینورتر و کاربرد هر یک
فهرست محتوا پنهان
1 انواع اینورتر براساس ورودی
2 انواع اینورتر براساس شکل موج خروجی
2.1 خروجی به شکل موج مربعی
2.2 خروجی به شکل سینوسی خالص
2.3 خروجی به شکل سینوسی
2.4 متصل به شبکه
2.5 جدا از شبکه
3 کاربرد انواع اینورتر
4 توانایی‌های اینورترها و مزایای استفاده از آن‌ها
انواع اینورتر براساس ورودی

اینورترها براساس معیارهای مختلف دسته‌بندی‌های گوناگونی دارند. اما مهمترین تقسیم‌بندی درمورد اینورترها، مربوط به ورودی آن‌ها می‌شود. اینوترها براین اساس به دو دسته

تک‌فاز
سه‌فاز

تقسیم می‌شوند. اینورترهای تک‌فاز که قدرت راه‌اندازی الکتروموتورهای سه‌فاز را با برق تک‌فاز دارند، در پمپ‌های خانگی بیشترین کاربرد و استفاده را دارند. اصولا این نوع اینورتر در مصارف خانگی و محل‌هایی که به برق سه‌فاز دسترسی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینورترهای سه‌فاز اما در مصارف صنعتی و تجاری مختلف کاربرد داشته و عموما در هر محلی که به برق سه‌فاز دسترسی داشته باشد به‌کار می‌رود. البته نکته مهم درمورد اینورترهای این است که خروجی تمام آن‌ها سه‌فاز است.
محصول مرتبط: اینورتر SEW اس ای دبلیو MOVIDRIVE / اینورتر LS

اینورترهای ls
انواع اینورتر براساس شکل موج خروجی

نوع دیگر تقسیم‌بندی اینورترهای مربوط به شکل موج خروجی آن‌ها می‌شود. براین اساس اینورترها به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:
خروجی به شکل موج مربعی

کمترین قیمت و نامناسب‌ترین موج خروجی را دارد. قیمت آن نیز از سایر انواع اینورتر کمتر است.
خروجی به شکل سینوسی خالص

برای تمامی مصارف قابل استفاده است. قیمت این نوع اینورتر از تمامی انواع دیگر بیشتر است.
خروجی به شکل سینوسی

اصلاح شده پرکاربردترین نوع اینورتر است. موج تناوبی و ترکیبی از موج‌های سینوسی و مربعی تولید می‌کند. از این نوع اینورتر به دلیل مزایای متعدد، وزن کم و بازده مناسب در اغلب وسایل برقی خانگی مانند تلویزیون، رادیو، کامپیوتر و بیشتر وسایل روشنایی استفاده می‌شود.
متصل به شبکه

این نوع اینورتر به شبکه برق متصل بوده و درمواقع لازم از انرژی خورشیدی کمک می‌گیرد. به‌این معنی که قادر است با انرژی دریافتی از خورشید کار کند.
جدا از شبکه

اینورترهایی که به شبکه برق متصل نبوده و در دستگاه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع اینورتر ولتاژ ۱۲ ولتی باتری را به ۲۲۰ ولت تبدیل می‌کنند.

در انتخاب اینورترها علاوه‌بر نوع ورودی آن‌ها و موجی که تولید می‌کنند، باید به الکتروموتور یا دستگاهی که اینورتر به آن وصل می‌شود و نیاز آن نیز دقت کافی را داشت.

اشکال موج خروجی اینورتر
بیشتر بخوانید: 10 نکته مهم برای انتخاب و استفاده از اینورترها
کاربرد انواع اینورتر

اینورترها امروزه کاربردهای متعددی در مصارف خانگی و صنعتی دارند. درواقع اینورترها علاوه ‌بر کنترل سرعت موتورهای الکتریکی، به‌دلیل کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف برق در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمده کاربرد اینورتر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

کمپرسور یخچال‌ها
دستگاه‌های تهویه مطبوع
پنل‌های خورشیدی
خطور انتقال HVDC
منابع تغذیه
منابع برق اضطراری
گرمکن‌های القائی
خودروهای هیبریدی و برقی
صنعت جوشکاری
کنترل سرعت و راه‌اندازی الکتروموتور و پمپ

باید دقت کرد که کاربرد مهم اینورترها تبدیل برق DC به AC است. بنابراین در راه‌اندازی پمپ‌ها، فن‌ها، آسانسور‌ها، جرثقیل، نوارهای نقاله و دستگاههای اکسترودر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ‌ها و فن‌ها از اینورتر گشتاور متغیر، آسانسورها، نوار نقاله‌ها و جرثقیل‌ها از اینورتر گشتاور ثابت و اکسترودر‌ها از اینورتر با فیدبک PG بهره می‌برند.

کاربرد اینورتر درایو
بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و انتخاب اینورتر درایو
توانایی‌های اینورترها و مزایای استفاده از آن‌ها

مصارف مختلف اینورتر به‌دلیل قابلیت‌ها و توانایی های متعدد این مبدل کاربردی است. برخی از فواید استفاده از اینورتر عبارتند از:

روشن و خاموش کردن موتور بدون نیاز به قطع یا وصل کردن جریان اصلی برق. این مزیت مانع از خاموش شدن دستگاه هنگام قطعی برق می‌شود که بسیار مهم محسوب می‌شود. البته این مزیت را در تمامی اینورترهای شاهد نیستیم ودرصورت نیاز به بهره‌مندی از این ویژگی باید اینورتر مناسب خود را انتخاب کنیم.
افزایش طول عمر موتور
کاهش ضربات مکانیکی وارده به دستگاه از سوی موتور
پیشگیری از وارد آمدن هرگونه آسیبی به موتور در صورت ایجاد تغییر در ولتاژ
پیشگیری از بالا رفتن حرارت موتور، درنتیجه سوختن احتمال آن در اثر داغ کردن
شروع به‌کار نرم‌تر و کم‌تنش موتور

مزایای استفاده از اینورتر

البته موارد ذکر شده علاوه‌بر کاهش مصرف سوخت و کنترل سرعت موتور یعنی کاربردهای اصلی اینورتر هستند. اینورتر موتور را دربرابر هرگونه اضافه‌بار محافظت کرده و افزایش طول عمر آن را تضمین می‌کند. البته نکته مهم این است که فواید ذکر شده را نمی‌توان برای انواع اینورتر قائل شد. در واقع عملکرد هریک از آن‌ها متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *