برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

توصیه های مناسب درباره ی بیرینگ ها

توصیه های مناسب درباره ی بیرینگ ها

توصیه های مناسب جهت جا زدن بیرینگ ها

جهت بهره برداری کامل از ظرفیت باری قابل تحمل، در بیرینگ ها ،قطعات باید با تلرانس مناسب جا زده شود تا تداخلی پیش نیاید و لقی ساچمه ها از استاندارد لازم کم تر نگردد اگر همه چیز مناسب و با دقت ساخته و نصب گردد فرسایش و خوردگی پیش نخواهد آمد و تحت این شرایط بلبرینگ نیروی محوری مجاز را هم تحمل خواهد نمود .

تلورانس های انطباقی توصیه شده SKF ، برای انواع بلبرینگ ها (spherical –ball taper –roller –و…)، جهت قطر های مختلف بر روی شافت ها و همچنین تلورانس هوزینگ پوسته گیربکس به ترتیب در جداول 1 الی 3 ارائه شده است.

نکات مهم در رابطه با مونتاژ و دمونتاژ بیرینگ ها

1- پاکیزگی محیط کار در زمان مونتاژ، جهت جلوگیری از ورود آلودگی و کثیفی به داخل اجزا، شامل رینگ های داخلی و خارجی و قفسه وساچمه های بیرینگ، لازم است که محیط کار، شامل: میز کار ، هیتر القائی و کلیه ابزار و آلاتی که مورد استفاده قرار می گیرند تمیز باشند.

2- قبل از شروع به مونتاژ کلیه تلورانس ها بر روی شافت ها و سوراخ ها اندازه گیری دقیق گردند و از صحت آن اطمینان حاصل گردد. چنانچه مقادیر تلورانس بیش از حد لازم باشد، ابتدا نسبت به اصلاح آن اقدام گردد و در صورت لزوم مجددا قطعات سنگ زنی گردند.

3- سعی کنید حتما از هیتر القایی برای انبساط و جا زدن بیرینگ ها استفاده گردد. در صورت وجود تجهیزاتی که امکان سرد کردن قطعات را فراهم می کند از آن تجهیزات هم استفاده گردد و از نیرو های ضربه ای مثل چکش و پرس استفاده نشود ، جهت مونتاژ بیرینگ ها و چرخ دنده ها از روی شافت ها هم از ابزار مخصوصی که قبلا طراحی و تهیه شده است استفاده گردد.

4- در هنگام دمونتاژ قطعات توسط پرس، اطمینان حاصل کنید که نیرو های اعمال شده مستقیما برروی رولر ها و قفسه های بیرینگ فشار وارد نکند.

5.در زمانی که از بلبرینگ های مخروطی استفاده می گردد به مقادیر تلرانس محوری که در جدول زیر ارائه گردیده توجه نمایید. چنانچه در این بیرینگ ها این تلرانس ها رعایت نگردد، امکان قفل شدن بیرینگ و گرمای زیاد وجود خواهد داشت.
جدول مقادیر تلرانس محوری

نکات مهم در تنظیم بیرینگ های مخروطی

ابتدا لازم است لقی صفر، برای محوری که بر روی آن دو عدد بیرینگ مخروطی طراحی شده است، مشخص گردد. توجه شود که این موضوع در شرایطی که محور به صورت افقی مونتاژ می گردد اندکی مشکل است معمولا به دلیل مخروطی بودن رینگ خارجی و وزن مجموعه اندکی تنظیم مشکل خواهد بود، لذا به شرح ذیل عمل نمایند.

رینگ داخلی را بر روی شفت نصب نمایید.
رینگ خارجی را بر روی رینگ داخلی قرار دهید .
موقعیت استقرار بیرینگ بر روی هوزینگ پوسته را مشخص نمایید.
کاور و در پوش یکطرف را نصب و آنرا توسط پیچ ها ثابت نمایید.
کاور ویا در پوش پوسته مقابل را بگونه ای تراشکاری و یا تنظیم نمایید که کلیرنس محوری s در آن ایجاد گردد.
در خاتمه کاور و در پوش مقابل را توسط پیچ ثابت نمایید ، اگر همه کار ها دقیق صورت گرفته شده باشد این محور باید توسط حرکت دست به راحتی دوران نماید.

تنظیم سایر بلبرینگ ها بدلیل یکپارچه بودن اجزاء بیرینگ ها بسیار ساده می باشد . و بحث تلرانس محوری در داخل ساختمان و ساختار بیرینگ تأمین شده است.

تجربه نشان داده است که پس از هر تعویض بیرینگ و یا چرخدنده ای در هر گیربکس صنعتی ، بعد از نصب و راه اندازی لازم است که دمای تکیه گاه ها و بیرینگ ها در ساعت اولیه شروع بکار گیربکس هر 5 دقیقه اندازه گیری ویادداشت گردد .چنانچه در تکیه گاه افزایش دمای بیش از حدی مشاهده شد، می باید نسبت به مونتاژ دوباره ی آن اقدام اصلاحی صورت پذیرد وبا لاتون گذاری مناسب اصلاح انجام گردد.

نحوه آرایش و مونتاژ بیرینگ های مخروطی دو روش می باشد.
1- روش Face to Face
2- روش Back to Back

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *