ماله پروانه ای چیست

ماله پروانه ای چیست

ماله پروانه ای

ماله پروانه ای یکی از تجهیزات مورد استفاده در صنایع راه سازی و ساخت و ساز است. کار اصلی ماله پروانه ای در واقع صاف کردن سطوح بتن شده است و با استفاده از آن ها سعی می شود سطوح صاف و متراکمی از سیمان را ایجاد کرد. استفاده از ماله پروانه ای در زمان صرفه جویی خواهد کرد، احتیاج به نیروی انسانی را کاهش می دهد، فرآیندی بسیار سریع تر است، دقت کار را بالاتر می‌برد و همچنین آنکه سیمان مورد استفاده را کاهش می دهد.

 

ماله پروانه ای چطور کار می کند؟

فرآیند عملکرد و سازوکار ماله پروانه ای را می توان به دو بخش تقسیم کرد. در بخش اول، دستگاه ماله پروانه ای سیمان را فقط به عبارتی «پخش » و «شناور» می کند. این کار باعث می شود تا برآمدگی ها و برخی پستی و بلندی های ایجاد شده از بین روند. در عین حال،‌ در این مرحله سیمان سفت و متراکم نیز خواهد شد و برای مرحله‌ی دوم سازوکار دستگاه ماله پروانه ای آماده خواهند شد.

مرحله دوم را می توان «اتمام بخش » نامید. در این مرحله سطوح صاف ولی بسیار محکمی از سیمان روی زمین پخش و تشکیل خواهد شد. دستگاه ماله پروانه ای این کار را از طریق صیقل دادن سطح بالایی سیمان انجام می دهد. در دومین مرحله، که به آن «شناور متقاطع» نیز گفته می شود، فرد حامل دستگاه ماله پروانه ای این دستگاه را در جهتی عمود بر جهت حرکت دستگاه در مرحله ی اول حرکت می دهد. این کار سطح سیمان را صاف تر کرده و سیمانی سفت و محکم، صاف و با سطحی متراکم ایجاد می کند. علاوه بر موارد فوق، با استفاده از دستگاه ماله پروانه ای، گودال های ریز و سوراخ های ایجاد شده روی سطح زمین را هم می توان به صورت کامل و یکدست پُر کرد.

از دستگاه های ماله پروانه ای برای مصارف مختلف صنعتی، خانگی و راه سازی استفاده می شود و از آن ها می توان برای پوشاندن هر سطحی، از زیرزمین خانه خودتان گرفته تا پوشاندن سطوح وسیع پارکینگ های شهری استفاده کرد.

 

@val3

 

 

انواع مختلف دستگاه ماله پروانه ای

دستگاه های ماله پروانه ای را می توان بر حسب موارد مختلفی دسته بندی کرد. هر دستگاه ماله پروانه ای ممکن است از حیث داشتن و یا نداشتن سرنشین، از حیث نوع سوخت مصرفی و همچنین بر اساس قطر سینی پروانه های آن ها دسته بندی شود. در ادامه به این دستی بندی ها اشاره کرده و در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

 

انواع دستگاه ماله پروانه ای بر حسب نوع سوخت

همانطور که می دانید تیغه های دستگاه ماله پروانه ای برای حرکت و چرخش به موتور احتیاج دارند. این نوع دسته بندی بر حسب نوع این موتورها و سوختی انجام می شود که برای عملکرد احتیاج دارند.

ماله پروانه ای دیزلی: در این دسته از انواع ماله پروانه ای، موتور دستگاه برای روشن شدن و کار کردن به گازوئیل احتیاج دارد. به همین دلیل به ماله پروانه ای دیزلی معروف شده اند.

ماله پروانه ای بنزینی: این دستگاه ها سوخت بنزینی دارند و موتور آن ها با استفاده از بنزین کار می کند.

ماله پروانه ای برقی: بر خلاف دو مدل قبلی، در این مدل دستگاه احتیاج به سوخت نداشته و تنها با استفاده از نیروی برق کار می کند.

ماله پروانه ای گازی: این نوع از دستگاه های ماله پروانه ای، با استفاده از سوخت گازی کار می کنند.

 

 

انواع ماله پروانه ای بر حسب سرنشین

ماله پروانه ای سرنشین دار: در این نوع از ماله های پروانه ای، جایگاهی برای یک سرنشین (که همان هدایت کننده دستگاه است) روی دستگاه تعبیه شده است. فرد همانند یک راننده روی دستگاه ماله پروانه ای می نشیند و با استفاده از ابزار کنترلی که در اختیار دارد، حرکت و عملکرد دستگاه ماله پروانه ای را هدایت می کند.

دستگاه های ماله پروانه ای سرنشین‌ دار عموماً بزرگ تر هست و خیلی از آن ها دو پروانه دارند که هر کدام از این پروانه ها احتمالاً 4 و یا 5 عدد تیغه دارد. از دستگاه های ماله پروانه ای سرنشین‌ دار عموماً برای سیمان کردن مناطق وسیع استفاده می شود (عموماً مناطقی با مساحت بیش از 450 متر مربع). این نوع از دستگاه ها عموماً قدرت بیشتری هم داشته و فشار بیشتری به سطح سیمان وارد می کنند که دلیل این امر قدرت بیشتر موتورهای آن ها است.

 

@val3

 

ماله پروانه ای بدون سرنشین: این مدل همانطور که نام آن هم پیداست، سرنشین ندارد و یک نفر باید به صورت پیاده مسئول حمل و هدایت دستگاه ماله پروانه ای باشد. این دستگاه ها عموماً یک پروانه دارند که عموماً از 4 تیغه تشکیل شده است. از نظر اندازه، این مدل ها در مقایسه به انواع سرنشین‌دار کوچک‌تر هستند. بنابراین جای تعجب هم نخواهد داشت که ماله پروانه ای بدون سرنشین قیمت کمتری نیز داشته باشد. از ماله پروانه ای بدون سرنشین عموماً‌ در مکان های کوچک تر مانند داخل ساختمان ها و محیط های تجاری استفاده می شود و برای پردازش سیمان در کنج دیوارها و یا فضاهای باریک کاربرد فراوانی دارد. یکی از مهم ترین مزایای این مدل، قابل حمل بودن آن است. برخلاف ماله پروانه ای سرنشین دار که وزن زیادی دارد و قابلیت حمل کمتری دارد، این دستگاه ها را به راحت می توان حمل کرد.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *