در صنعت سیمان چه استفاده ای از الکتروموتور می شود؟

در صنعت سیمان چه استفاده ای از الکتروموتور می شود؟

در صنعت سیمان انتخاب درست الکتروموتور به خاطر داشتن تولید و بازدهی مناسب مسئله ای مهمی می باشد.

در این مطلب به کاربرد و روش انتخاب الکتروموتور القایی جهت کار در پروسه فرآیند سایش، آسیاب سیمان، حمل و نقل مواد اولیه پرداخته شده است.

معیارهای انتخاب الکتروموتور در صنعت سیمان

  1. شرایط عملکرد
  2. تجهیزات راه اندازی دستگاه های متحرک (درایو ها با سرعت متغییر)
  3. مشخصات فنی الکتریکی
  4. نحوه نصب
  5. نوع حفاظت (IP)
  6. یاتاقان ها

 

انتخاب الکتروموتور

الکتروموتور ها در مدل های مختلفی طراحی و تولید می شوند که می توان از آنها در صنعت سیمان استفاده کرد.

  1. روتور قفسی
  2. روتور سیم پیچی شده
  3. سنکرون و القایی سنکرون
  4. DC
  5. دو استاتوره (Dual stator)
  6. سکتور موتور (Sector motor)

الکتروموتور Dual stator

الکتروموتور Dual stator را کارخانه Arizona و صنایع سیمان برای اولین بار به کار گرفتند. کاربرد این مدل الکتروموتور جابه جایی مواد اولیه توسط نوار نقاله است و این مزیت را دارد که سرعت از حالت ثابت و بی حرکت در عرض 10 دقیقه به سرعت عادی برای کار برسد.

قطعات دینام Dual stator

ساختمان الکتروموتور دو استاتوره شامل دو استاتور و یک روتور می باشد. استاتور دارای دو بخش ثابت و متحرک می باشد. بخش متحرک چرخشی تا زاویه 90 درجه دارد.

زمانی که دو استاتور ثابت و متحرک اختلاف زاویه 90 درجه دارند هرکدام یک جریان در سیم پیچ روتور تولید می کنند که این جریان ها تاثیر همدیگر را خنثی می‌کنند و در نتیجه گشتاور و سرعت ایجاد شده صفر است. حرکت الکتروموتور در نتیجه تغییر وضعیت بخش متحرک استاتور است.

مشخصات فنی دینام Dual stator

توان الکتروموتور Dual stator 700 اسب با دور 1750 می باشد. دور الکتروموتور را می توان با تجهیزات کاهنده سرعت کنترل کرد.

الکتروموتور Sector motor

الکتروموتور Sector motor که یک نوع الکتروموتور DC بوده، در خرد کردن مواد اولیه بکار گرفته می شود. در ساختمان این مدل الکتروموتور قسمت استاتور می تواند نیم دایره یا دایره کامل باشد که استاتور تمام دایره‌ای در توان های بیشتر از 2000kw در طراحی الکتروموتور لحاظ می شود.

ویژگی های الکتروموتور Sector motor

ویژگی منحصر به فرد سکتور موتور که به خصوص در صنعت سیمان بسیار مهم بوده این است که برای راه اندازی نیاز به ترانس نداشته و در زمان استارت جریان کشی زیادی ندارد.

نیاز به فضای کم نیز از دیگر مزایای این الکتروموتور می باشد.

نکته مهم در خنک سازی الکتروموتور ما به وسیله فن این است که به دلیل وجود گرد و غبار فراوان در محیط صنایع سیمانی استفاده از فیلتر الزامی می باشد.

تجهیزات مختلف صنعت سیمان

در صنعت سیمان تجهیزات مختلفی بکار گرفته می شود که در هرکدام الکتروموتور با طراحی خاصی استفاده می‌شود. این تجهیزات به شرح زیر است:

  1. خورد کننده ژیراتوری Gyratory crushers
  2. خورد کننده غلطکی single- roll- crushers
  3. خورد کننده چنگکی jaw crushers
  4. Wash mills
  5. Rotary drivers
  6. آسیاب غلطکی Roller mills
  7. نوار نقاله
  8. پمپ آب آهک
  9. خنک کننده و فن ها

خورد کننده ژیراتوری

در خورد کننده های ژیراتوری از الکتروموتور القایی روتور سیم پیچی شده استفاده می شود. بسته به ابعاد خورد‌کننده می توان از کلاس های مختلف الکتروموتور استفاده کرد.

به طور مثال اگر خورد کننده کوچک باشد می توان کلاس C الکتروموتور القایی را بکار گرفت. با توجه به مسئله ای قطعی برق بهتر است از الکتروموتور القایی با گشتاور راه اندازی بالا استفاده کرد.

دلیل این توصیه این می باشد که هنگام قطع شدن برق برای جلوگیری از آسیب الکتروموتور مجبور به تخلیه سنگ ها و مواد اولیه از درون خورد کننده نباشیم.

خورد کننده غلطکی

خورد کننده غلطکی نیز مانند خورد کننده ژیراتوری از الکتروموتور القایی روتور سیم پیچی شده بهره می‌برد. برای رسیدن به سرعت مورد نظر و کوپلینگ موثر می توان از تسمه یا چرخ دنده بهره برد.

خورد کننده چنگکی

خورد کننده چنگکی نیازمند گشتاور زیاد بوده و در این خورد کننده عملیات ضربه ای چکشی صورت می گیرد، به همین دلیل الکتروموتور القایی با کلاس D بکار برده می شود.

Wash mills

به ماشین هایی گفته می شود که برای شستشوی خاک رس ، مواد اولیه مورد استفاده در صنعت سیمان و پوست استفاده می شود.

الکتروموتور القایی روتور سیم پیچی این ماشین ها دارای جعبه دنده یا تسمه می باشد. قدرت الکتروموتور ماشین های Wash mills بین 100 تا 50 اسب بوده و در برخی موارد تا 200 اسب هم می باشد.

آسیاب غلطکی

یکی از مهم ترین بخش های صنعت سیمان آسیاب مواد اولیه است. الکتروموتور مورد استفاده القایی روتور سیم پیچی بوده که توان آن 1500 اسب و دور آن 900 می باشد.

الکتروموتور های آسیاب غلطکی بزرگترین الکتروموتور موجود در صنایع سیمانی می باشند بطوری که 3/2 برق مصرفی کارخانه را شامل می شوند.

قدرت الکتروموتور آسیاب بین 6000 تا 5000 اسب بوده و جریان کشی بالایی در زمان استارت دارند که بهتر است از بانک خازنی برای کاهش جریان کشی الکتروموتور از شبکه استفاده کرد.

اتصال الکتروموتور به محور آسیاب با توان 1000 اسب می تواند به صورت مستقیم باشد اما در آسیاب های بزرگ اتصال به محور نیازمند جعبه دنده است و سرعت را می توان به 720 تا 514 دور رساند.

الکتروموتورهای DC نوع دیگری از الکتروموتورهای مورد استفاده در صنعت سیمان می باشد. در صنعت سیمان در بعضی قسمت ها مانند (klin driver) نیاز به گشتاور ثابت داریم.

به دلیل برابر بودن سرعت چرخش الکتروموتور DC با بخش kiln driver برای اینکه کاهش سرعت داشته باشیم و تلفات حرارتی را به حداقل برسانیم از یک جعبه دنده استفاده می کنیم.

در صورت احتیاج به توان بیشتر از 250 اسب موازی کردن چندین الکتروموتور را در دستور کار قرار می دهیم.

نوار نقاله

انتقال مواد اولیه در صنعت سیمان با نوار نقاله صورت می گیرد که حرکت نوار نقاله توسط یک الکتروموتور القایی با کلاس C یا B انجام می شود. در صورت نیاز به توان بیشتر از 100 اسب از الکتروموتور القایی روتور سیم پیچی شده استفاده می شود. این کار باعث می شود تا جریان کمتری هم از شبکه کشیده شود.

خنک کننده و فن ها

در خنک کننده ها و فن ها الکتروموتور های القایی که کلاس B هستند استفاده می شود. در خنک کننده ها اگر نیاز به تغییر سرعت باشد یک ترمز مغناطیسی بکار گرفته می شود.

در صورت نیاز به تغيير سرعت در فن ها و يا احتياج به گشتاور بالا در استارت، لازم است از الکتروموتور القایی روتور سيم پیچی شده با كنترل کننده مقاومتی استفاده شود.

به تازگی بجای الکتروموتور القایی روتور سيم پیچی شده از الکتروموتور القایی قفسی با محرك متغير AC استفاده شده است.

بارگيری سيمان

برای بارگيری بونكر حمل و نقل سيمان بسته شدن دريچه ها در زمان مناسب ضروری می باشد. برای این کار از الکتروموتورهای القایی با سرعت rpm  1200 استفاده می كنيم.

اين الکتروموتورها دارای قدرت 20 اسب برای سه دريچه يا 25 اسب برای چهار دريچه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *