همه مواردی که باید درباره اینورتر پمپ بدانید!!

همه مواردی که باید درباره اینورتر پمپ بدانید!!

آب با ارزش ترین منبع طبیعی است که همه موجودات زنده برای ادامه بقای خود به آن نیاز دارند. در سال های اخیر و با توجه به شرایط خشکسالی کشور، اهمیت وجود آب بیش از‌ پیش پر رنگ شده است و همه کشور های جهان سعی می کنند از منابع آبی خود به صورتی کارآمد با بازدهی بالا استفاده کنند. در ادامه درباره اینکه اینورتر پمپ چیست، انواع، کاربردها، دلایل استفاده، مزایای به کارگیری آن صحبت می کنیم. پس با بزرگترین تولید کننده اینورتر ایرانی همراه باشید.

از دیگر سو، در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر مسئله آپارتمان نشینی در شهر ها هستیم. به این ترتیب رساندن آب به طبقات بالای ساختمان های اداری و مسکونی یک چالش جدید در ساختمان های چند طبقه بود که با استفاده از پمپ آب که فشار آب درون لوله را زیاد می‌کند حل شد. اما پمپ آب نیز یک موتور الکتریکی است که مصرف برق بالایی دارد و به همین دلیل در کنار آن از اینورتر استفاده می‌شود که به آن اینورتر پمپ می گویند. از اینورتر پمپ در صنعت و کشاورزی نیز استفاده می شود.

اینورتر پمپ چیست؟

همانطور که می‌دانیم اینورتر دستگاهی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کند. این دستگاه در همه تجهیزات برق صنعتی در صنایع مختلف بکار می رود. اینورتر مسئول کنترل سرعت موتور الکتریکی است.

همانطور که گفتیم یکی از چالش های ساختمان های بلند در شهرها، رساندن آب به طبقات بالا با فشار مناسب است. سیستم سنتی لوله کشی آب پاسخگوی نیاز شهرسازی امروزی نیست. به همین دلیل برای رساندن آب به طبقات بالا از پمپ های آب استفاده می‌کنند تا فشار آب را تقویت کنند. نوع پمپی که به کار می‌رود به تعداد طبقات و تعداد واحد های هر ساختمان وابسته است.

اینورتر پمپ چیست؟

اما پمپ آب نیز یک موتور الکتریکی است که مصرف برق بالایی دارد بنابراین برای کنترل میزان مصرف برق و کاهش آن، از اینورتر استفاده می‌شود. اینورترها خروجی پمپ را کنترل می‌کنند به طوری که همه قسمت های ساختمان بتوانند آب با سطح فشار مناسب داشته باشند.

این یکی از کاربرد های گسترده اینورتر پمپ آب است. اما در کل، هرجا نیاز به استفاده از آب و سیستم های آبیاری و گردش آب باشد و پمپ های آب بکار رود، اینورتر های پمپ هم برای بهینه سازی سیستم استفاده می‌شوند.

انواع اینورتر پمپ

اینورتر پمپ از نظر تعداد فاز و ولتاژ ورودی، به دو دسته اینورتر سه فاز و اینورتر تک فاز تقسیم می‌شود. از دیدگاه کاربردی نیز در مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی به کار می روند. پمپ در مصارف خانگی برای برای افزایش فشار آب در لوله کشی ها و ثابت نگه داشتن آن استفاده می‌شود. در مصارف صنعتی نیز برای کاهش مصرف بهبود کار موتور های صنعتی بکار می رود. در کشاورزی نیز از پمپ های آب، در بخش آبیاری، برای تنظیم فشار آب، کاهش مصرف آن و جلوگیری از هدر رفت آب استفاده می‌شود.

مقاله مرتبط: مزایای اینورتر

روش کار اینورتر پمپ

طرز کار اینورتر، به شکلی است که ولتاژ یا فرکانس را به ولتاژ یا فرکانسی دیگر تبدیل می کند. در یک اینورتر پمپ، ولتاژ ورودی همان ولتاژ خروجی است اما میزان فرکانس آنها متفاوت است. سرعت ثابت معمولی موتور پمپ توسط فرکانس شبکه تعیین می شود که تغییر آن موجب تغییر سرعت پمپ و کنترل جریان و فشار می شود. اکثر اینورتر های پمپ با فشار ثابت کار می‌کنند. حسگر فشاری که روی لوله خروجی یا خود اینورتر تعبیه شده، هرگونه انحراف فشار از نقطه تنظیم شده را تشخیص داده و سرعت پمپ را بر اساس آن تنظیم می‌کند.

با کنترل فرکانس ورودی، پمپ اول کنترل شده و با کنترل PID میزان فشار آب را کنترل می‌کند. اگر نیاز به بیشتر یا کمتر شدن فشار آب بود، در صورتی که پمپ های دیگری وجود داشتند، میزان فشار آب با روشن یا خاموش شدن آنها به سطح مورد نیاز می‌رسد.

اینورتر های پمپ در انگلستان و اروپا تک فاز، سه فاز یا تک فاز به سه فاز هستند که به پمپ سه فاز امکان کار با یک منبع تغذیه تک فاز را می‌دهند.

برخی اینورتر ها اجازه می دهند فرکانس خروجی، بیشتر از فرکانس معمول شبکه باشد و در‌ نتیجه سرعت پمپ بالا رود و جریان و فشار بیشتری را فراهم کند. اما چنین پمپ هایی معمولا عمر طولانی ندارند.

دلایل استفاده از اینورتر پمپ

اگر بپرسید مهم‌ترین دلیل استفاده از اینورتر پمپ چیست باید بگوییم مدیریت مصرف آب و استفاده درست از این منبع طبیعی مهم و در کنار آن کاهش مصرف برق است. استفاده از اینورتر پمپ به شکل غیر مستقیم به حفظ محیط زیست، حفظ منابع آبی و کاهش آلودگی های محیطی نیز کمک می‌کند.

در قسمت های قبلی به استفاده از اینورتر پمپ برای آب‌رسانی در شبکه لوله کشی شهری و رساندن آب به طبقات بالای ساختمان ها اشاره کردیم اما استفاده از آن در بخش های صنعتی و کشاورزی نیز اهمیت زیادی دارد.

کاربرد اینورتر در پمپ های آب

کاربرد اینورتر در بخش کشاورزی و صنعت نه تنها باعث کاهش چشمگیر مصرف برق می‌گردد بلکه موجب استفاده بهینه از آب نیز می شود. با استفاده از آنها می توان آب را روی فشار ثابتی تنظیم کرد که در بحث آبیاری اهمیت زیادی دارد. همچنین زمانی که نیازی به آب نیست اینورتر به حالت خواب می ‌رود و موتور خاموش می شود و زمانی که نیاز به آبیاری باشد، روشن می شود. استفاده از اینورتر باعث کاهش هزینه های راه اندازی، تعمیر و نگهداری پمپ های آب می شود و طول عمر آنها را افزایش می‌دهد.

مزایای استفاده از اینورتر پمپ

• کاهش جریان برق پمپ در زمان راه اندازی و رساندن سرعت آن به سرعت مطلوب

• افزایش ولتاژ و فرکانس پمپ به صورت تدریجی

• راه‌ اندازی آرام موتور به طوری که به سیستم فشار وارد نشود

• کم شدن استهلاک پمپ و افزایش طول عمر آن

• تنظیم میزان آب خروجی از لوله به مقدار مناسب

• تنظیم سرعت آب بر اساس نیاز کاربران

• صرفه جویی در مصرف انرژی برق

• ایجاد حالت خواب Sleep پمپ در هنگامی که استفاده ای از آن نمی شود

• کاهش هزینه جاری ساختمان ها و ساکنان آن ها

جمع بندی

در زندگی مدرن امروز، دستگاه های الکتریکی جز جدا نشدنی زندگی ما هستند. این دستگاه‌ها با وجود کاربرد گسترده ای که دارند، برق زیادی مصرف می کنند. به‌‌همین‌دلیل برای کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر این دستگاه ها از اینورتر ها استفاده می‌شود. یکی از این موتور های الکتریکی پر مصرف، پمپ های آب هستند که برای افزایش فشار آب به کار می‌روند. از پمپ های آب در بخش خانگی و شهری، کشاورزی و همچنین، صنایع استفاده می شود. آنها مزایای زیادی مثل کاهش مصرف آب و مدیریت درست آن، افزایش طول عمر پمپ و کاهش هزینه ها را به دنبال دارند. این روزها استفاده از اینورتر پمپ مناسب، در کنار هر موتور الکتریکی یک الزام به شمار می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *