ویژگی پلاک الکتروموتور الکتروژن

ویژگی پلاک الکتروموتور الکتروژن

کدی که در پلاک الکتروژن نوشته می شود بیان کننده مشخصات ابعادی فریم موتور الکتروژن، و اطلاعات متمایز کننده مخصوص تولید کننده آن است.

استاندارد IEC از سیستم معین برای طبقه بندی عایق سیم پیچی استفاده می کند.

این بر مبنای بیشترین درجه حرارتی است که مواد عایقی می توانند بصورت پیوسته بدون از دست رفتن یا کاهش طول عمر موتور تحمل کنند.

کلاس های عایقی با حروف A، E ، B ، F نشان داده می شوند. برای مثال کلاس عایقی پلاک الکتروموتور الکتروژن نشان داده شده F است و می تواند تا 110 درجه سانتیگراد افزایش دما داشته باشد.

تیپ موتور الکتروژن

کدی که در این بخش نوشته می شود بیان کننده مشخصات ابعادی فریم الکتروموتور، و اطلاعات متمایز کننده مخصوص تولید کننده آن است.

تعداد فازهای الکتروموتور الکتروژن

نشان دهنده تعداد فازهای موتور الکتروژن است، موتور نمونه سه فاز است بنابراین تعداد فازها برابر 3 است.

کلاس عایق الکتروژن

استاندارد IEC از سیستم معین برای طبقه بندی عایق سیم پیچی استفاده می کند. این بر مبنای بیشترین درجه حرارتی است که مواد عایقی می توانند به صورت پیوسته بدون از دست رفتن یا کاهش طول عمر موتور تحمل کنند.

کلاس های عایقی با حروف A، E ، B ، F نشان داده می شوند. برای مثال کلاس عایقی پلاک نشان داده شده F است و می تواند تا 110 درجه سانتی گراد افزایش دما داشته باشد.

درجه حفاظت الکتروژن

در استاندارد IEC از یک اندیس دورقمی برای نشان دادن درجه حفاظت استفاده می کنند که نشان می دهد محفظه با چه کیفیتی موتور را در مقابل عوامل محیطی محافظت می کند.

رقم اول بیانگر حفاظت الکتروموتور در مقابل ورود اجسام جامد خارجی است و رقم دوم حفاظت در مقابل نفوذ آب است. عدد دو رقمی همیشه با عبارت IP همراه هستند و حتما باید در پلاک موتور درج شوند موتورهای صنعتی عموما IP55 هستند.

پلاک موتور نشان داده شده IP55 است که عدد اول بیانگر حفاظت کامل در برابر ورود گرد و خاک و عدد دوم حفاظت شده در برابر فوران آب است به طوری که آب پمپ شده توسط فواره بر روی ماشین الکتریکی از هر جهتی نباید هیچ نوع اثر مخربی داشته باشد.

چرخه های کاردهی (Duty Cycles)

بیانگر نوع کاربری موتور مورد نظر است که با علامت های S8 تا S1 نشان داده می شوند. برای مثال کاردهی S1 به معنی کاردهی پیوسته است به صورتی که الکتروموتور در یک بار ثابت برای زمان طولانی کار می کند تا به تعادل حرارتی برسد. برای اطلاعات بیشتر در باره انواع کاردهی به استاندارد IEC مراجعه شود.

ولتاژ نامی

ولتاژ نامی موتور الکتروژن است که در موتورهای سه فاز دو ولتاژ مختلف برای اتصال ستاره و مثلث نوشته می شود. بسته به ولتاژ شبکه موتور مثلث یا ستاره متصل می گردد.

فرکانس

بیانگر فرکانس ولتاژ نامی موتور الکتروژن است. فرکانس شبکه برق ایران 50 هرتز است.

توان خروجی

توان خروجی شفت در ولتاژ، جریان و فرکانس نامی است که در IEC از واحد اندازه گیری کیلووات (kW) استفاده می شود. موتور باید قادر باشد توان خروجی نامی را در راندمان نامی خود برای رنج تغییرات ولتاژ 95 % تا %105 ولتاژ نامی خود تحویل دهد.

سرعت موتور الکتروژن

بیانگر سرعت الکتروموتور بر حسب دور بر دقیقه می باشد.

جریان

نشان دهنده میزان جریان نامی که موتور از شبکه می کشد. بسته به نوع اتصال ستاره یا مثلث مقدار جریان متفاوت است.

ضریب توان

به نسبت توان اکتیو یا حقیقی به توان ظاهری دریافت شده توسط موتور ضریب توان گفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *