اهمیت پروانه پمپ آب

اهمیت پروانه پمپ آب

اهمیت پروانه پمپ آب

در میان تمام فناوری‌های پمپاژ، پمپ‌های گریز از مرکز به دلیل مدیریت کارآمد بسیاری از سیالات، گسترده‌ترین شناخته شده‌ترین آنها هستند. با این حال، مشخصات پمپ گریز از مرکز مناسب برای کاربردی خاص شامل ملاحظات مختلفی است. یکی از آن ها انتخاب پروانه پمپ ست.

آشنایی با الکتروگیربکس هلیکال

چگونه بفهمیم پروانه پمپ خراب است؟

اگرچه خرابی پروانه پمپ معمول نیست، اما زمانی که تیغه های پروانه هنگام روشن شدن موتور بلغزد می تواند اتفاق بیفتد. خوردگی پروانه همچنین می تواند در اثر خنک کننده نامناسب رخ دهد. بنابراین، وقتی پروانه بدی دارید، ممکن است مشکلات زیادی داشته باشید.

اگر پروانه پمپ شما خراب شود، پمپ قادر به تامین مایع خنک کننده برای موتور نخواهد بود و باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود. اگر در اوایل متوجه شدید که پمپ آب شما از کار افتاده است، ممکن است بتوانید از مشکلات جدی جلوگیری کنید. پنج علامت وجود دارد که پمپ شما نیاز به توجه دارد.

نشتی پمپ
پرایمینگ مجدد آهسته
صداها یا لرزش های غیرمعمول
گرم شدن بیش از حد
کاهش جریان پمپ

همچنین ممکن است پروانه روی شفت شل شود، بنابراین اگرچه پروانه سالم به نظر می رسد، اما چیزی را پمپ نمی کند!

آشنایی با الکتروگیربکس شافت مستقیم

پروانه پمپ آب

پروانه پمپ آب

آشنایی با منبع تحت فشار امرا

انواع پروانه پمپ

انواع مختلفی از پروانه ها وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی های عملکردی متفاوتی را ارائه می دهند که آن را نسبت به بقیه برای یک کاربرد خاص کم و بیش مناسب می کند. با توجه به نقش حیاتی که پروانه در عملکرد پمپ گریز از مرکز ایفا می کند، می توانید ببینید که چرا نوع و اندازه پروانه عامل مهمی در مشخصات پمپ است. اما دقیقاً چه تفاوت هایی وجود؟

پروانه باز

همانطور که از نام آن پیداست، یک پروانه باز دارای پره هایی است که از دو طرف بدون هیچ پوشش محافظی باز هستند. از آنجایی که از هیچ یک از طرفین پشتیبانی نمی‌کنند، این پروانه ها ضعیف‌تر هستند، بنابراین معمولاً در پمپ‌های کوچک‌تر و ارزان‌تری که تحت فشار قابل توجهی کار نمی‌کنند، استفاده می‌شوند. در حالی که آنها بر خلاف پروانه های بسته قادر به تحمل درجه ای از محتوای جامد هستند، برای کار بدون کاویتاسیون، آسیب و از دست دادن کارایی به NPSH بالاتری نیاز دارند.

پروانه نیمه باز

پروانه های نیمه باز دارای یک پوشش دیواره پشتی هستند که استحکام مکانیکی را به پره ها اضافه می کند، در حالی که از طرف دیگر باز است. این پروانه ها از نظر کارایی و NPSHr تا حدودی حد میانی بین پروانه های باز و بسته هستند که آنها را برای پمپ های متوسط با مقدار کمی مواد جامد نرم مناسب می کند. در پروانه های نیمه باز این است فاصله بین پره ها و محفظه پمپ باید کم باشد.

پروانه بسته

اکنون که در مورد پروانه های باز و نیمه باز خوانده اید، احتمالاً می توانید حدس بزنید که یک پروانه بسته در پشت و جلو محصور شده است و حداکثر استحکام را ارائه می دهد. آنها نیاز به NPSH پایینی دارند و جریان کارآمدتری را ارائه می دهند. با این حال، به دلیل اتکا به حلقه‌های سایش با فاصله نزدیک برای کاهش بارهای محوری و کمک به حفظ کارایی، طراحی پیچیده‌تر و گران‌تری دارند. آنها محبوب ترین پروانه برای پمپ های بزرگ هستند که مایع تمیز را انتقال می دهند زیرا در تماس با مواد جامد مستعد گرفتگی هستند.

پروانه گردابی

برخلاف سه پروانه قبلی که مورد بحث قرار گرفت ، پروانه های گردابی پروانه کانال دار نیستند. از نظر ظاهری شبیه پروانه نیمه باز هستند اما فضای بیشتری در پیچ دارند و عملکرد متفاوتی دارند.

طراحی آن برای سیالات کثیف حاوی زباله و مواد جامد رشته‌ای ایده‌آل است زیرا گرداب/خلاء ایجاد می‌کند که در حین کشیده شدن مایع، هر گونه ماده جامد را از پروانه دور نگه می‌دارد، بنابراین از آسیب به اجزای داخلی جلوگیری می‌کند. خطر گرفتگی آن بسیار کم است و قابلیت جابجایی جامدات در آن عالی است، با این حال راندمان آن کمتر است.

پروانه برشی

پروانه های برشی مانند پروانه گردابی برای کنترل مواد جامد طراحی شده اند. با این حال، تفاوت آنها این است که به جای امکان عبور مواد جامد مانند پروانه های گردابی، دارای لبه های تیز و قیچی مانند هستند که برای خرد کردن و از بین بردن مواد جامد قبل از ورود به پمپ طراحی شده اند. راندمان آن ها پایین است، اا انتخاب ایده آلی برای پمپاژ فاضلاب و سایر زباله ها هستند که در آن پروانه مسدود می شود.

تاثیر قطر پروانه

علاوه بر نوع پروانه، در نظر گرفتن قطر پروانه هنگام تعیین پمپ گریز از مرکز مهم است زیرا این امر می تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. همانطور که می بینید، نمودار زیر چندین منحنی پمپ را نشان می دهد که نشان دهنده اندازه های مختلف پروانه و تأثیری است که اینها بر جریان و مدل پمپ مورد نظر دارند.

هرچه پروانه بزرگتر باشد سرعت جانبی در خروجی پروانه بیشتر می شود و در نتیجه هد و دبی تولید شده توسط پمپ بیشتر می شود و بالعکس. در این صورت، پروانه‌ها را می‌توان برای رسیدن به نقطه کار خاص مورد نیاز برنامه مورد نظر، برش داد. منحنی‌های عملکرد بیشتر پمپ‌های گریز از مرکز، محدوده اندازه‌های تریم پروانه را نشان می‌دهند که پمپ می‌تواند به اندازه کافی در آن کار کند. سپس برای تعیین قطر پروانه مورد نیاز برای دستیابی به الزامات عملکرد استفاده می شود.

برش پروانه بسیار ارزان تر از استفاده از درایو فرکانس متغیر برای دستیابی به نقطه کار مورد نیاز است. با این حال، هرچه یک پروانه بیشتر تراشیده شود، فاصله بین آن و پوشش بیشتر می شود که منجر به کاهش کارایی می شود.

 

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *