تفاوت پمپ پروانه پلاستیکی و پمپ پروانه برنجی

تفاوت پمپ پروانه پلاستیکی و پمپ پروانه برنجی

پمپ های سانتریفیوژ، پر مصرف ترین پمپ ها در صنایع مختلف و مصارف ساختمانی هستند که با هدف آبدهی و افزایش فشار سیال مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از موارد کاربردی و مهم که در ضریب بازدهی پمپ به طور چشمگیری موثر است، پروانه پمپ است. پروانه پمپ های سانتریفیوژ در جنس ها و متریال های مختلفی مانند نوریل (نوعی پلاستیک)، چدن، برنج و استیل که هرکدام بنا به شرایط خاصی به کار می روند. در این مقاله قصد داریم پمپ های پروانه پلاستیکی و پروانه برنجی را با هم مقایسه کرده و در نهایت تفاوت ها و شرایط عمومی و اختصاصی استفاده از هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم، لطفا با ما همراه باشید.

آشنایی با الکتروگیربکس هلیکال

مقایسه پمپ پروانه پلاستیکی و پمپ پروانه برنجی

این دو نوع پمپ تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند که باعث تغییر موارد استفاده هرکدام در مصارف مستقیم می شود. تفاوت های پمپ با پروانه پلاستیکی و پمپ با پروانه برنجی از هر لحاظ قابل بررسی است که در ادامه تمامی موارد مربوط به این تفاوت ها ذکر شده است.

آشنایی با الکتروگیربکس شافت مستقیم

تفاوت پمپ پروانه برنجی و پلاستیکی در مواد قابل پمپاژ

پروانه ها و محفظه های پمپ پروانه برنجی وقتی در معرض مواد خورنده مانند آب دریا، فاضلاب، کلر، برم و بسیاری از مواد شیمیایی قرار می گیرند، به سرعت خورده شده و فرسایش می یابند. این مورد اما در پمپ های پروانه پلاستیکی وجود ندارد. در واقع پمپ هایی که پروانه پلاستیکی دارند، قابلیت پمپاژ سیالاتی با PH مختلف (اسیدی و بازی) را دارند. از طرفی در شرایطی که هدف مصرف کننده انتقال سیالاتی غلیظ و حاوی مواد جامد و سنگین است، گزینه مناسب استفاده از پمپ هایی با پروانه های برنزی است. چرا که استحکامی چندین برابر پروانه پلاستیکی دارد و به واسطه عبور موادی سنگین، سفت یا تیز، فرسوده یا شکسته نمی شوند.

به عنوان مثال، در پمپ لجن کش که معمولا به منظور انتقال سیالات حاوی مواد جامد و معلق و فاضلاب های صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، پروانه از جنس های مرغوب و مستحکم مانند برنج، چدن و استیل ساخته می شود و امکان به کارگیری پروانه پلاستیکی در این پمپ ها وجود ندارد. در پمپ کفکش و پمپ شناور در صورتی که سیال قابل پمپاژ حاوی کمترین میزان مواد جامد و معلق باشد، می توان از پروانه های پلاستیکی استفاده نمود. شکل زیر نشان دهنده یک پمپ لجن کش است که با پروانه فلزی در حال پمپاژ سیالی حاوی الیاف نساجی می باشد.

آشنایی با منبع تحت فشار امرا

تفاوت کاربرد پمپ پروانه پلاستیکی با برنجی

پمپ های پروانه پلاستیکی بیش از هر چیز در مصارف خانگی استفاده می شوند. از جمله دلایل این امر می توان به مواردی مانند سبک تر بودن، ارزان تر بودن و همچنین بهداشتی بودن پروانه پلاستیکی نسبت به نوع برنجی اشاره نمود. در مقابل از پمپ های پروانه برنجی نیز معمولا در صنایع مختلفی مانند انتقال سیالات سنگین حاوی مواد خورنده و جامد استفاده می گردد که شامل پمپ های مستغرق و پمپ های صنعتی می شود. شکل زیر یک پمپ آب خانگی برش خورده را نشان می دهد که پروانه پلاستیکی در آن تعبیه شده است.

آشنایی با منبع تحت فشار واتس

تفاوت تاثیر دمای سیال در پمپ پروانه پلاستیکی و برنجی

یکی از موارد مهم تفاوت های بین پمپ پروانه پلاستیکی و پروانه برنزی، دمای سیال مورد پمپاژ است. ممکن است دمای سیال پمپاژ شده 120 درجه سانتیگراد است. در این صورت به کار بردن پروانه پلاستیکی که جنس روتین آنها تکنوپلیمرهایی مانند نوریل (باکالیت) است، گزینه ای نامناسب خواهد بود، چرا که مقاومت پایین پلاستیک در برابر گرمای بیش از حد سیال باعث تغییر حالت و به مرور از بین رفتن کارایی آن می شود. بنابراین استفاده از پروانه برنجی گزینه بسیار مناسبی بوده و سیال وارد شده به محفظه پمپ، بدون کوچکترین آسیب به پروانه پمپ، پمپاژ خواهد شد.

پروانه پمپ آب

پروانه پمپ آب

تاثیر جنس پروانه در اثر کاویتاسیون

کاویتاسیون بیشترین اثر خود را بر فلزات یک محیط وارد کرده و باعث ساییدگی، خوردگی و نهایتا تخریب آنها می شود. در بین پمپ های پروانه برنجی و پروانه پلاستیکی، این نوع برنجی است که متحمل آسیب بیشتری تحت اثر پدیده کاویتاسیون بر پروانه و دیگر قطعات داخلی محفظه خود می شود و پروانه های پلاستیکی به میزان کمتری تحت تاثیر کاویتاسیون آسیب می بینند. شکل زیر فرسودگی شدید یک پروانه برنجی در اثر خوردگی ناشی از پدیده کاویتاسیون را نشان می دهد.

از جمله برندهای معتبر پمپ های پروانه برنجی و پروانه پلاستیکی که قابل عرضه در پاسارگاد صنعت نیز می باشند، عبارتند از:

پمپ پنتاکس
پمپ داب
پمپ ابارا

تاثیر جنس پروانه بر راندمان پمپ

پروانه برنجی وزن بیشتری نسبت به پروانه پلاستیکی دارد و این کمیت تاثیراتی بر بازده پمپ دارد. درواقع با بالا بودن وزن پروانه، شفت الکتروموتور و همچنین بلبرینگ ها، به مرور زمان در خطر تغییر زاویه قرار می گیرند و این باعث مختل شدن عملکرد پمپ و نهایتا تاثیر منفی بر راندمان پمپ می شود، لذا پیشنهاد می شود به منظور استفاده از پمپ برای مصارف خانگی که ممکن است در طول شبانه روز بیش از 100 بار روشن و خاموش شود، از پروانه پلاستیکی استفاده شود.

یکی از نکاتی که باعث برتری داشتن پمپ پروانه برنجی نسبت به پمپ پروانه پلاستیکی می شود، میزان آبدهی و ارتفاع آبرسانی می باشد. در حقیقت، پمپ های پروانه برنجی در مقایسه با نوع پروانه پلاستیکی خود، نیروی گریز از مرکز بیشتری بر سیال وارد می کند و همین امر باعث افزایش چشمگیر راندمان پمپ از لحاظ میزان دبی و هد می شود. در حالت کلی، استفاده از هر کدام از پمپ های پروانه برنجی و پروانه پلاستیکی بستگی به شرایط محیطی مصرف کننده، دمای سیال مورد پمپاژ، نوع سیال و مواد موجود در آن و غیره، بستگی دارد. لذا به منظور انتخاب صحیح پمپ مناسب و کاهش ضریب خطا، لازم است با متخصصان در این زمینه مشورت به عمل آورید که کارشناسان پاسارگاد صنعت برای ارائه مشاوره مناسب در جهت محصول مورد نظرتان خدمت شما عزیزان هستند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *