آشنایی با انواع پمپ آب شناور

آشنایی با انواع پمپ آب شناور

پمپ آب شناور، عنوان دستگاهی است که با استفاده از آن می‌توان آب را از چاه‌های عمیق در مزارع و باغ‌ها، برای آبیاری، بیرون کشید. با به کارگیری این سیستم‌ها، هم‌چنین می‌توان نفت را از معادن و چاه‌های آن، استخراج نمود. از طرف دیگر، با استفاده از این نوع از پمپ‌های آبرسانی شناور، می‌توان در زمان جاری شدن سیل و آب گرفتگی معابر و منازل مسکونی، آب را تخلیه کرد و از بروز نم گرفتگی و تخریب ساختمان‌ها پیشگیری به عمل آورد.

در حقیقت، این دستگاه‌ها سیستم‌هایی هستند که دارای این قابلیت هستند که بتوانند سیال مورد نظر را از مکانی به مکان دیگر، منتقل نمایند. این نوع از پمپ‌های آبی، از انواع پمپ‌های سانتریفیوژی به شمار می‌روند. به طور معمول، این دستگاه‌ها از دو بخش موتور الکتریکی و هم‌چنین پمپ، تشکیل می‌شوند. این سیستم‌ها به صورت شناور و یا غرق شده، بر روی آب قرار می‌گیرند و وظیفه اصلی آن‌ها، خارج کردن آب در مصارف مختلف، از جمله آشامیدنی، کشاورزی و یا صنعتی از چاه است.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن خانگی

مشخصات فنی پمپ‌های شناور

الکتروپمپ‌های شناور، طبق الگوی خاصی، آب بندی شده‌اند. این نوع از سیستم‌های انتقال دهنده سیالات، با طراحی خاصی با یک پمپ شناور گریز از مرکز، کوپله شده‌اند. این طراحی به این نوع از سیستم‌های آبرسانی، این امکان را می‌دهد تا با قرار گرفتن در آب، نیازی به آماده سازی اولیه نداشته باشند. از طرف دیگر این سیستم طراحی در این نوع از پمپ‌ها موجب می‌شود تا بروز پدیده کاویتاسیون به حداقل خود برسد. چراکه بروز این پدیده، باعث می‌شود آسیب‌هایی جدی به پروانه‌های پمپ آب شناور وارد شود و به مرور، آن‌ها را از بین ببرد.

راندمان انرژی این نوع از پمپ‌های آب بالا است و از طرف دیگر، کم‌ترین نیاز را به تعمیر دارند. هم‌چنین نگهداری این منابع آبرسانی، مناسب و مطلوب است. این منابع، طول عمر و دوام بالایی دارند و رسوب زدایی و زنگ زدایی این سیستم‌ها به راحتی امکان پذیر است. این نوع از منابع آبی و آبرسانی، می‌توانند از چندین طبقه و یا محرک الکتریکی تشکیل شده باشند. در حقیقت، می‌توان گفت ساختار اصلی این منابع آبی، شامل یک پمپ گریز از مرکز است که به صورت مستقیم بر روی موتور الکتریکی شناور کوپله شده است. این پمپ‌ها قابلیت استفاده از برق تک فاز و سه فاز را نیز دارا هستند.

به طور معمول، بدنه این دستگاه‌ها از جنس استیل و یا چدن به وجود آمده است و پروانه به کار رفته در ساخت این سیستم‌ها، از جنس استیل به وجود می‌آید. در بعضی مواقع نیز از پروانه برنزی در طراحی این منابع استفاده می‌شود. که این عامل موجب می‌شود تا این سیستم‌های آبرسانی، برای استخراج و انتقال آب شور، دارای کاربرد باشند. این دستگاه‌ها در ابعاد 10 تا 25 سانتیمتر و تا ارتفاع 400 متر تولید و عرضه می‌گردند.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن صنعتی

کاربرد پمپ شناور

این نوع از پمپ‌های آبی شناور را می‌توان در کشاورزی، مورد استفاده قرار داد. از طرف دیگر، این منابع در مراکز تصفیه آب نیز دارای کاربرد وسیع هستند. در زمینه انتقال دادن آب شور، آتش نشانی، زهکشی و… نیز از این سیستم‌ها استفاده می‌شود. پمپاژ نمودن آب زائد، فاضلاب و… نیز از دیگر کاربردهای این مخازن است. این منابع، فضای کمی را اشغال می‌کنند و آلودگی صوتی، به وجود نمی‌آورند. بنابراین برای استفاده در مناطق شهری نیز مناسب هستند.

آشنایی با الکتروموتور موتوژن کولری

پمپ آب شناور

پمپ آب شناور

انواع پمپ‌های شناور

1- پمپ شناور شفت غلافی

در نوع پمپ‌های شفت غلافی، سیال مورد نظر، پس از پمپاژ شدن به واسطه پروانه و از طریق لوله‌ای که در اطراف محور، واقع شده است به سمت خروجی منبع، هدایت می‌شود. نکته قابل توجه در زمینه این نوع از پمپ‌های شناور این است که در این دسته از سیستم‌های انتقال دهنده سیالات، چنانچه سیال مورد نظر، دارای خاصیت روانکاری مناسبی باشد می‌تواند با شفت، در تماس قرار بگیرد. اما در صورتی که سیال پمپاژ شده، روانکاری مناسبی نداشته باشد لازم است تا حتما با ایجاد یک محفظه مناسب، از تماس و ارتباط این سیال با شفت دستگاه، جلوگیری به عمل آورد. بنابراین در چنین شرایطی، باید فضای محفظه پمپ و شفت سیستم، با نوعی روانکار مناسب پر شود.

آشنایی با الکتروموتور جمکو

2- پمپ شناور جریان محوری یا پمپ ملخی

در پمپ‌های آبی شناور جریان محوری که به آن‌ها پمپ ملخی نیز گفته می‌شود، سیال مورد نظر، به صورت موازی محور، وارد پمپ آب می‌شود و سپس به طور موازی نسبت به محور، از پروانه خارج می‌گردد. در این نوع از سیستم‌های آبرسانی و انتقال دهنده سیالات، بیشتر فشار مایع مورد نظر، از طریق نیروی پرتاب پره‌های پروانه‌ها تامین می‌شود. پمپ‌های آبی جریان محوری برای تولید دبی‌های زیاد و با ارتفاع کم، دارای کاربرد وسیع هستند.

3- پمپ شناور توربینی

در طراحی و ساخت این نوع از پمپ‌های شناور، از پروانه‌های جریان مختلط، استفاده شده است. در این سیستم‌ها سیال مورد نظر، به صورت موازی محور، وارد پروانه پمپ می‌شود. و سپس به طور زاویه دار نسبت به محور، از پروانه‌ها خارج می‌گردد.

این نوع از منابع انتقال دهنده آب، برای تامین نمودن میزان آب مورد نیاز طرح‌های بزرگ آبرسانی، به کار گرفته می‌شوند و در کشاورزی و فعالیت‌های صنعتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراکه این نوع از پمپ‌ها آبدهی بسیار بالا و فشار کار متوسط دارند. لازم به ذکر است که پمپ‌های شناور آب توربینی، به دلیل ساختمان عمودی خود، انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند. و هم‌چنین کارایی آن‌ها نیز بسیار مناسب است. این عوامل موجب می‌شود تا از این سیستم‌ها بتوان در شرایطی مانند آبگیری از کانال‌ها استفاده کرد. هم‌چنین این دسته از منابع آبی شناور، در هنگام آبگیری از دریا، رودخانه و … نیز مناسب هستند.

4- الکتروپمپ شناور

در الکتروپمپ‌های آب شناور، الکتروموتور سیستم با پمپ، کوپله می‌شود و در درون چاه قرار می‌گیرد. داخل الکتروموتور نیز با آب پر می‌شو.د وجود آب در الکتروموتور سیستم، باعث می‌شود تا آب بتواند هم به روانکاری یاتاقان‌ها کمک کند. و هم موجب می‌شود تا حرارت به وجود آمده در سیم پیچی داخل الکتروموتور، خنک کاری شود. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی به فعالیت در زمینه خرید و فروش انواع مختلف این نوع از سیستم‌های آبرسانی، مشغول هستند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *