کارایی گیربکس میکسر و مزایا و معایب آن

کارایی گیربکس میکسر و مزایا و معایب آن

گیربکس میکسر

دستگاه میکسر یا بتونیر (مخلوط کن بتن),به طور کلی مخازنی که قابلیت چرخش و ازسویی دیگر موجب اختلاط بتن در حال حمل داشته باشد میکسر یابتونیر نامیده می شود.

میکسرهای بزرگ قابلیت نصب بر روی انواع کامیون و واگن را دارند و در نمونه های کوچک تر و دستی نیز ساخته می شوند.

دستگاه میکسر در صنعت ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخورداراست زیرا میزان اختلاط بتن و سرعت انجام کار در ساخت و ساز های ساختمانی بسیارمهم است.دستگاه میکسر دارای یک مخزن(دیگ) بوده که عمل اختلاط بتن را انجام می دهد و در کنار مخزن(نمونه دستی و کوچک)به وسیله یک شافت به یک گیربکس متصل شده است.

به دلیل سهولت در تخلیه مخزن میکسر نیاز به گیربکسی که بتوان آن را به راحتی تخلیه نمود و در عین حال گیربکس بتواند بسیار راحت و نرم چرخش داشته باشد و همچنین برگشت پذیری نداشته باشد بسیار مهم می باشد.در این میان از گیربکس هایی بهره می برند که دارای خاصیت عدم برگشت پذیری بوده و در بازار به راحتی یافت می شوند.

گیربکس های حلزونی بیشترین نوع از گیربکس هایی هستند که در ساخت میکسرهای دستی کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می گیرند.این نوع گیربکس ها دارای مزیت ها و معایبی می باشند که در ادامه بیان خواهد شد.

گیربکس حلزونی در انواع فلنج دار وساده و حتی مرکب ساخته شده و می توان در هر حالتی آنها را بر روی دستگاهها نصب و راه اندازی کرد.

 

مزیت گیربکس های حلزونی:

قیمت مناسب

صدای کم

ظرفیت بسیار بالا

حداقل فضای نصب

ضریب اطمینان بالا

طول عمر بالا

حالات نصب متنوع

بازه وسیع انتخاب سرعت خروجی

بازه وسیع انتخاب گشتاور خروجی

در کنار مزایای این گیربکس معایبی نیز وجود دارد که استفاده از آنرا محدود کرده و در صنایع سخت کار استفاده از آن را به شکلی کم رنگتر خواهد کرد.

 

معایب گیربکس حلزونی

عدم امکان استفاده در دورهای بالاتراز 1500rpm

دمای کاربالا( به دلیل مکانیسم  درگیری چرخ دنده ها)

راندمان پایین (65%)

توان کمتر درتحمل نیروی محوری و شعاعی

در توانها و حجم های بزرگتر مثل تراک میکسرها برای چرخاندن مخزن (دیگ) از نوعی گیربکس استفاده می شود که در بازار به گیربکس خورشیدی  شناخته می شوند.

گیربکس های خورشیدی به دلیل ساختار خاص خود از قدرت و توانایی منحصر به فردی برخوردارند این نوع گیربکس ها در تیپ بندی های متفاوتی ساخته می شوند.در کارخانجات تولید بتن نیز به دلیل حجم بالای بتن تولیدی نیاز به این نوع گیربکس ها به خوبی حس می شود.

 

مزیت گیربکس های خورشیدی

1.راندمان کاری بالا تا95%

2.عدم نیاز به فضای زیاد نسبت به سایر گیربکس ها

3.تعمیر و نگهداری آسان

4.تحمل شوک های ناشی از نیروهای وارده محوری و شعاعی

5.تنوع نسبت خروجی گیربکس در سایز تولیدی

6.تنوع در نوع تیپ و مدل

 

تعمیر گیربکس میکسر

گیربکس های میکسر باید به صورت منظم سرویس شوند لذا با این حال پس از مدتی دچار مشکل شده و نیاز به سرویس دارند.در این راستا مجموعه تکنو سعدی با کادری مجرب و حرفه ای گیربکس ها را تعمیر و به چرخه صنعت باز می گرداند.

در سایت پاسارگاد صنعت انواع الکتروموتور ایرانی ، الکتروموتور چینی و الکتروموتور خارجی ، گیربکس ، بالابر برقی و پمپ به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *