الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

به موتور هایی که در مجموعه محیط های با قابلیت انفجار، اشتعال و البته مخاطره آمیز از نظر نزدیکی با گازها و نیز مواد محترقه و مواد قابل اشتعال به کار برده می شود، الکتروموتور ضد انفجار میگویند. به بیان کلی در همچین محیط هایی احتمال تشکیل شدن مثلث آتش با یک جرقه از سمت سیستم الکتریکی موتور کامل می شود.

پس موتور باید برخوردار از حفاظت ویژه باشد تا سبب احتراق نشود و یا انفجار شکل گرفته را در خود خنثی کند. برای خرید این الکتروموتور ضد انفجار میتوانید به سایت فروشگاه تکنو سعدی مراجعه کرده و با مقایسه بین محصولات مختلف محصول مورد نظر خودتان را انتخاب نمایید.

طبقه بندی کردن فضاهای عملیاتی مستعد خطر با استاندارد NEC 500

1- گروه معادن: به علت شرایط خاصی که در یک معدن وجود دارد، استفاده ای از استانداردهای جهانی در این طبقه بندی نمی شود و کشورهای مختلف با توجه به قوانین موجود خودشان قوانین و مجموعه دستورالعمل هایی درباره این موضوع وضع کرده اند.

2- گروه غیر معادن: فضاهای مستعد خطر بر طبق ماده 500 که در آیین نامه برق آمریکا (NEC) آمده است، در 3 کلاس طبقه بندی می گردند:

Class I : فضاهایی که در آنها به طور طبیعی گازها و یا بخارهای قابل اشتعال وجود دارند و یا که بر طبق شرایط ممکن است به وجود آیند.
Class II : فضاهایی که در آن مجموعه غبارهای قابل اشتعال موجود می باشند و یا که غبارهای بعضی از فلزات ،غلات و مانند آن ها ممکن است به شکل طبیعی وجود آید.
Class III : فضاهایی که در آن فیبر و البته تارهای اشتعال موجود میباشند و یا احتمال تشکیل آن هست.

طبقه بندی کردن فضاهای عملیاتی مستعد خطر طبق IEC

ZONE 0 چیست؟

فضاهایی هستند که در آن ها گاز و نیز هوای قابل اشتعال وجود دارد و برای زمان طولانی وجود خواهد داشت.

ZONE 1 چیست؟

فضاهایی هستند که در آن ها مخلوط گاز و هوا به مقدار قابل اشتعال در وضعیت عادی بهره برداری به شکل متناوب وجود ندارد. عمدتا در فضاهای zone1 هیچ الکتروموتور ضد انفجار و نیز تجهیزات برقی نصب نمی گردد.

ZONE 2 چیست؟

در این محیط ها نیز شرایط لازم جهت مخلوط شدن گاز و هوا به مقداری که اشتعال رخ دهد وجود نداشته و یا اگر که این شرایط موجود باشد برای زمان کوتاه تداوم دارند.

طبقه بندی مناطق احتمال خطر دارای غبارات و نیز فیبرهای آتشگیر

ZONE 20 چیست؟

منطقه ای است که در آن وضعیت عملیاتی عادی، غبارات قابل انفجار، به شکل یک توده ای ابری و یا اغلب وجود دارد و میزان و غلظت آن ها به نوعی است که احتمال انفجار و اشتعال در زمان ترکیب شدن با هوا را دارد.

Zone 21 چیست؟

منطقه ای می باشد که در شرایط عادی عملیاتی ممکن است که یک توده ی غبار ابر مانند با قابلیت انفجار به میزان کافی برای ترکیب شدن با هوا و ایجاد کردن یک ترکیب غبار هوای با قابلیت انفجار بوجود اید.

Zone 22 چیست؟

منطقه ای میباشد که در شرایط عادی عملیاتی احتمال دارد که توده های ابری غبارات با قابلیت انفجار خیلی به ندرت بوجود آید و تا زمان کوتاهی ادامه دار باشند و نیز در شرایط غیر عادی عملیاتی هم مجموعه ای از لایه های غبارات با قابلیت انفجار بوجود آیند که اگر با هوا ترکیب شوند تبدیل به غبار با قابلیت انفجار شوند .

ضرایب ایمنی الکتروموتور ضد انفجار

EEx d – EEx p – EEx n – EEx e

EEx مشخص میکند که الکترو موتور ضد انفجار قابل استفاده در مناطق خطرناک انفجاری می باشد و نشان میدهد که موتور ضد انفجار می باشد و نیز حرف دوم آن که پس از EEx می آید، نوع حفاظت از موتور را نشان می دهد.

و ضریب امنیت الکتروموتور ضد انفجار به این ترتیب EExd>EExp>EExe>EExn می باشد.

کلاس های دمایی در الکتروموتور ضد انفجار

بر اساس دمای در آستانه اشتعال، الکترو موتور ضد انفجار در 6 دسته مختلف دمایی دسته بندی میشود:

T1: تا بالای 450 درجه سلسیوس
T2: از 300 درجه تا 450 درجه سلسیوس
T3: از 200 درجه تا300 درجه سلسیوس
T4: از 135 درجه تا 200 درجه سلسیوس
T5: از 100درجه تا 135 درجه سلسیوس
T6: از85 درجه تا 100 درجه سلسیوس

مشخصات الکتروموتور ضد انفجار

کاربردهای الکتروموتور ضد انفجار در صنایع:

*انتقال دادن گازها و جابجا کردن سوخت
*در جایگاه پمپ CNG و نیز پمپ بنزین
*اقسام میکسر و همزن
*در صنایع نفت، گاز و البته پتروشیمی
*در صنایع رنگ سازی
*در صنایع الکل سازی
*در صنایع نظامی و هسته ای
*در صنایع شیمیایی

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *