بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی نقش اساسی در سیستم های حفاظت در برابر آتش دارد. این دستگاه‌ های ایمنی آتش نشانی تضمین می‌ کنند که سیستم‌ های حفاظت در برابر آتش دارای فشار آب و سرعت جریان کافی برای محافظت از تمام مناطق ساختمان در مقابل آسیب های احتمالی مانند آتش‌ سوزی و دود هستند.

تمام پمپ های آتش نشانی به طور یکسان ساخته و تولید نمی شوند. هر کدام از این پمپ ها مزایا و معایبی دارند و همین موضوع ایجاب می کند که قبل از انتخاب نوع پمپ، نیازهای کاربردی خود را بشناسید.

آشنایی با پمپ کارواش

خرید بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی منبع آب با فشار بالا را برای اسپرینکلرهای آتش نشانی، لوله های ایستاده و سایر سیستم های محافظت در برابر آتش مبتنی بر آب فراهم می کند. این پمپ ها تضمین می کنند که سیستم های محافظت در برابر آتش ساختمان، دارای فشار و جریان آب کافی برای خاموش کردن سریع و کارآمد آتش سوزی هستند.

آشنایی با پمپ پیستونی

بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می کند؟

بوستر پمپ آتش نشانی توسط یک موتور تغذیه می شود و شامل قطعاتی مانند سوئیچ فشار، خطوط مکش و قطعاتی برای جلوگیری از جریان برگشتی است. پمپ های آتش نشانی معمولاً الکتریکی یا دیزلی هستند. پمپ هایی با موتورهای الکتریکی حداقل هزینه های تعمیر و نگهداری را ارائه می دهند، در حالی که مدل های دیزلی قابلیت اطمینان بیشتری را در مواقع اضطراری ارائه می کنند.

پس از فعال شدن، بوستر پمپ آتش نشانی آب را از یک مخزن ذخیره یا منبع دیگر می کشد و آن را با فشار بالا در سیستم های محافظت در برابر آتش (از طریق شبکه ای از لوله ها) توزیع کرده و سپس آب را روی آتش پخش می کند.

آشنایی با پمپ سانتریفیوژ

تفاوت بوستر پمپ آبرسانی و آتش نشانی چیست؟

عملکرد بوستر آتش نشانی با بوستر پمپ آبرسانی متفاوت است. بوستر آتش نشانی برای افزایش فشار آب در سیستم های اطفاء حریق استفاده می شود. این پمپ آب را از منبع دریافت کرده و فشار آن را افزایش می دهد. چنین جریان و فشاری برای فعال کردن سیستم اسپرینکلر و… اهمیت دارد.

بوستر پمپ آبرسانی نیز اقدام به افزایش فشار آب می کند. با این حال این دستگاه ها برای فضاهای ساختمانی و اهداف غیر از حفاظت طراحی شده اند. ساختمان های چند طبقه معمولاً با افت فشار آب مواجه هستند که این موضوع با بوستر پمپ آبرسانی قابل حل می باشد.

آشنایی با پمپ گریز از مرکز پمپیران

ساختمان و اجزای بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر آتش نشانی با توجه به قوانین و مقررات ساختمانی و متناسب با نوع کاربرد ساخته می شود.

کنترلر:
این قطعه در بوستر پمپ آتش نشانی برای متوقف کردن یا راه اندازی پمپ با توجه به وضعیت افت فشار آب یا پاسخ به سیگنال اعلام حریق به کار گرفته می شود.

پمپ:
به جرأت می توان گفت که مهم ترین قطعه برای اطفای حریق می باشد، چرا که این قطعه مهم برای افزایش فشار آب در سیستم های محافظت در برابر آتش به کار گرفته می شود. پمپ هایی که در ساختار بوستر به کار می روند، می توانند از نوع دیزلی یا برقی باشند.

جوکی پمپ:
زمانی که بوستر پمپ آتش نشانی کار نمی کند، باید فشار ثابت نگه داشته شود. این حفظ فشار به شکل ثابت توسط یک پمپ کوچک به نان جوکی پمپ فراهم می شود. این موضوع از مشکلات به وجود آمده ناشی از نوسان فشار یا چکش آب جلوگیری می کند. این قطعه قادر است فشار آب را به میزان کمی افزایش دهد.

با این حال همواره با سرعت ثابت فعالیت می کند. عملکرد جوکی پمپ درست از زمانی شروع می شود که فشار در بوستر آتش نشانی از حد معینی کمتر شود. در این حالت، جوکی پمپ به افزایش فشار تا حد مورد نظر سیستم اقدام می کند.

سوپاپ:
از دیگر اجزای مهم بوستر آتش نشانی می توان به شیرها تخلیه اطمینان یا سوپاپ ها اشاره کرد. این سوپاپ ها ممکن است با شیرهای برگشتی همراه باشند و در کل برای کنترل جریان آب استفاده می شوند.

گیج فشار:
در سیستم حفاظت در برابر آتش نیاز به کنترل و نظارت بر فشار آب ضرورت دارد. این نظارت از طریق گیج های فشار و فشار سنج ها فراهم می شود.

بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی

انواع بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر آتش نشانی با توجه به ویژگی هایی که دارد، به انواع مختلف تقسیم می شود. آن ها از نظر توانایی، نوع، مدل و… با هم متفاوت هستند.

بوستر پمپ آتش نشانی ساده

در این بوستر آتش نشانی، 2 یا چند الکتروپمپ اصلی دیده می شود. این الکتروپمپ ها مشخصات یکسانی دارند، به همین دلیل به این بوستر، بوستر پمپ ساده گفته می شود.

بوستر پمپ آتش نشانی دارای الکتروپمپ پیشرو یا جوکی دار

در بوستر آتش نشانی الکتروپمپ پیشرو یک یا چند الکتروپمپ اصلی به همراه یک جوکی پمپ مشاهده می شود. بوستر پیشرو ظرفیت کمتری نسبت به الکتروپمپ اصلی دارد اما فشار این بوستر با الکتروپمپ اصلی برابری می کند.

بوستر پمپ جابه‌ جایی مثبت

بوستر پمپ آتش نشانی جابه جایی مثبت، می تواند در نمونه های متقابل و چرخشی عرضه شود. این بوسترها با توجه به عملکردی که دارند باعث حرکت آب می شوند. آن ها آب را در خود نگه می دارند و به شکل ناگهانی آن را آزاد می کنند. این موضوع زمینه برای حرکت آب را نیز فراهم می کند. جریان و حجم آب در این نوع بوستر، همواره یکسان و ثابت می باشد.

بوستر پمپ زمینی

بوستر پمپ آتش نشانی زمینی در مصارف خانگی اهمیت زیادی دارد. پروانه های موجود در این بوستر جریان آب را به بیرون هدایت می کنند. بوسترهای زمینی باید در فضاهایی به دور از آب و رطوبت و کاملاَ خشک نگهداری شوند. این نوع بوسترها با شاسی هایی از جنس چدن به زمین متصل می شوند.

بوستر پمپ حرکتی

این بوسترها را با نام بوستر گریز از مرکز نیز می شناسند. پروانه موجود در این بوستر، انرژی جنبشی تولید کرده و در نهایت این انرژی به انرژی فشاری تبدیل خواهد شد. پمپ های حرکتی دارای اجزایی همچون لوله های دهش و مکش، پروانه، الکتروموتور، کوپلینگ محل اتصال و… می باشد.

قیمت بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر آتش نشانی برای افزایش ایمنی ساختمان و حفاظت از فضا در برابر آتش به کار برده می شود. عوامل مختلفی می توانند قیمت این دستگاه ها را بالا ببرند. نوع برند، مدل بوستر، تجهیزات، جنس تولیدی و… نقش مهمی در قیمت این بوستر دارند.

اجزا و قطعاتی که برای ساخت بوستر آتش نشانی استفاده می شوند، کیفیت های متفاوتی دارند. طبیعی است هر چه کیفیت این قطعات بالاتر باشد، قیمت بوستر بیشتر خواهد شد. هر چه متریال مناسب تری برای ساخت این قطعات استفاده شود، بالطبع قیمت نهایی محصول نیز بالاتر می رود. توان و قدرت از دیگر ویژگی های بوستر آتش نشانی است که بر روی قیمت آن تاثیر دارد. بوسترهایی با توان و قدرت بیشتر قیمت بالاتری دارند.

از کجا برای خرید بوستر پمپ آبرسانی باید اقدام کرد؟

بوستر پمپ آبرسانی و آتش نشانی اهمیت زیادی در صنایع مختلف دارند. برای خرید این دستگاه ها بهتر است به چندین ویژگی مهم توجه کنید. اول اینکه برای خرید این تجهیزات، فروشگاه های معتبر و مطمئن که محصولات خود را ضمانت می کنند، انتخاب کنید. در هنگام خرید بوستر پمپ باید تمام بخش ها، اجزا و قطعات آن را مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *