راهنمای خرید موتور گیربکس

راهنمای خرید موتور گیربکس

در این مقاله قصد داریم تا با نحوه انتخاب موتور گیربکس مناسب شما را آشنا گردانیم پس با ما در ادامه همراه باشید. برای انتخاب موتور گیربکس باید به عواملی از قبیل جنس دنده های  گیربکس و توان موتور و دور خروجی آن باید توجه کافی داشته باشید. هرچند خود گیربکس ها دارای سه نوع مختلفی می باشند که برای انتخاب یک گیربکس مناسب تفاوت های میان هر نوع گیربکس را باید در نظر گرفت تا بتوان انتخاب مناسبی داشت که در زیر با انواع گیربکس ابتدا آشنا می شوید و سپس به موتور های موجود در گیربکسها می پردازیم:

1)    گیربکس از نوع حلزونی
2)    گیربکس از نوع هلیکال
3)    گیربکس از نوع خورشیدی

گیربکس حلزونی چه نوع گیربکسی میباشد؟

گیربکس‌های حلزونی گیربکس هایی هستند که بیشتر برای توان‌های پایین و متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده کردن از این نوع گیربکس نسبت تبدیل و گشتاورهای بالایی را در ابعاد کوچک عرضه می ‌کنند و هزینه‌ی اولیه‌ی کمتری را در بردارند و برخی از موارد کاربرد آن عبارت‌ اند از: بالابرها- سیستم‌های انتقال مواد- نوار نقاله‌ها- ماشین آلات غربال گری- خرد کن‌ها و آسیاب‌های کوچک و…

گیربکس هلیکال چه نوع گیربکسی میباشد؟

گیربکس‌های هلیکال گیربکس هایی هستند با دنده‌های فولادی مارپیچ که برای دورهای بالا و مصارفی مانند تسمه ‌نقاله ها و میزهای دورانی و به عبارت دیگر جاهایی که بار به ‌صورت افقی جابجا می‌شوند، مورد استفاده واقع می شوند.

گیربکس خورشیدی چه نوع گیربکسی میباشد؟

گیربکس‌ خورشیدی گیربکس هایی هستند که راندمان بالایی را دارا می باشند و انرژی کمتری را تلف می ‌کنند، این نوع گیربکس ها بیشتر در مصارفی که گشتاور بالایی در حجم کم مورد نیاز می باشند، استفاده می شوند.

حال که با انواع گیربکس آشنا شدید لازم است بدانید که برای استفاده کردن از هر نوع گیربکس نیاز به موتور مخصوص خود دارد.حال قصد پرداختن به این موضوع که یک موتور گیربکس صنعتی را چگونه انتخاب کنیم، را داریم.

برای انتخاب صحیح موتور گیربکس صنعتی لازم است حتماً دور و گشتاور خروجی مورد نیاز که به وسیله فرمول های مهندسی مکانیک محاسبه میگردد حساب شود که این کار را می‌توان به کمک واحد فنی شرکت‌هایی که مشاوره فنی برای فروش موتور گیربکس می‌دهند، نیز انجام داد.پس از محاسبه گشتاور و دور، مواردی مانند محدودیت‌های ابعادی، محدودیت‌های تأمین ولتاژ و آمپراژ، دائم کار بودن یا نبودن (پیوستگی کارکرد)، شرایط محیطی و … نیز باید به‌ طور دقیق مشخص گردد تا انتخاب موتور گیربکس به ‌صورت صحیح صورت بگیرد.

در هنگام خرید موتور گیربکس علاوه بر دور و گشتاور مورد نیاز، لازم است به نحوه نصب موتور گیربکس، جهت و امتداد نصب، جانمایی ابعادی، بررسی خودقفلی و فاکتور سرویس و موارد مشابه دقت نماید.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک موتور گیربکس

1) نوع ماشینی که قصد انتخاب برای آن را دارید.
2) دمای محیط
3) شرایط محیط ( گرد و خاکی بودن ، رطوبتی بودن ، یخ زدگی ، استوایی و . . .)
4) موتور محرک ( نوع و مشخصات )
5) نوع انتقال قدرت بین موتور گیربکس مستقیم (از طریق کوپلینگ کلاچ ، واریاتور)
6) آرایش محور ها
7) مقدار بار شعاعی و یا پیشران و علل آن.
با در نظر گرفتن این عوامل و ویژگی هایی که برای انتخاب یک موتور گیربکس پرداخته شد می توانید برای گیربکس خود موتوری مناسب را تهیه فرمایید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *