برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

راهنمای خرید منبع تغذیه اینورتر و هر آنچیزی که باید در این باره بدانید!

راهنمای خرید منبع تغذیه اینورتر و هر آنچیزی که باید در این باره بدانید!

در دنیای مدرن امروزی منابع تغذیه برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای منبع تغذیه در کشورهای مختلف می‌توان به تامین برق کامپیوترهای بزرگ و کوچک، کنترل برق ورودی لوازم برقی، استفاده از آن‌ها به عنوان UPS برای روشن ماندن لوازم برقی در هنگام قطعی برق و… اشاره کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا با جزئیات بیشتری در رابطه با منبع تغذیه اینورتر آشنا شویم و در ادامه نکاتی را در قالب راهنمای خرید منبع تغذیه اینورتر در اختیارتان قرار می‌دهیم. پس تا پایان این مقاله نیز با بزرگترین تولید کننده اینورتر در کشور همراه باشید.

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه یا پاور سوپلای (Power Supply) به عنوان دستگاهی الکترونیکی شناخته می‌شود که وظیفه تامین انرژی الکتریکی را برای بارها بر عهده دارد. به عبارتی، عملکرد اولیه تمام منابع تغذیه تبدیل انرژی الکتریکی به يكديگر را شامل می‌شود. در حالت کلی، مؤلفه‌ای که توانایی تامین حداقل یک بار الکتریکی را داشته باشد، منبع تغذیه نامیده می‌شود که در حالت عادی نوعی انرژی الکتریکی را به نوعی دیگر تبدیل می‌کند.

راهنمای خرید منبع تغذیه صنعتی

دقت کنید که بر عکس این حالت نیز برای منابع تغذیه امکان پذیر است؛ به بیان دیگر یک منبع تغذیه می‌تواند شکل‌های متفاوت انرژی مانند انرژی شیمیایی، مکانیکی یا خورشیدی را دریافت کرده و آن‌ها را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. برای مثال، یک منبع تغذیه می‌تواند برق AC را دریافت کرده و آن را به برق DC شهری تبدیل کند.

از جمله دیگر کاربردهای منابع تغذیه می‌توان به ذخیره انرژی الکتریکی اشاره کرد. در واقع، منبع تغذیه می‌تواند انرژی برق را ذخیره کرده و در مواقع مورد نیاز مانند قطعی برق به روشن ماندن ابزارهای الکتریکی کمک کند. چند مورد از رایج‌ترین انواع منابع تغذیه موارد زیر را شامل می‌شوند:

منبع تغذیه DC: برای تامین ولتاژ DC از برق AC
منبع تغذیه AC: برای دریافت ولتاژ از منابع تغذیه دیگر و کاهش آن به ولتاژ مورد نظر
منابع تغذیه Switching: برای کاهش ولتاژ AC جهت رسیدن به دامنه مطلوب سیگنال AC یا تبدیل به DC
منبع تغذیه UPS: برای تامین انرژی برق در مواقع اضطراری مثل برق اضطراری آسانسورها، بیمارستان‌ها و غیره
منابع تغذیه ولتاژ بالا: برای تامین ولتاژهای بالا مانند 1kV
منبع تغذیه جریان بالا: برای تامین انرژی برق جریان‌های بالا مانند 20A در کاربردهایی مانند جوشکاری و…

راهنمای خرید منبع تغذیه اینورتر

حال که با منبع تغذیه و انواع آن آشنا شدید، در ادامه نکاتی را در قالب راهنمای خرید منبع تغذیه اینورتر ارائه می‌کنیم. مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید منبع تغذیه صنعتی باید مد نظر قرار دهیم عبارت‌اند از:

۱. حداکثر توان خروجی

اولین و همچنین مهم‌ترین موردی که در راهنمای خرید منبع تغذیه صنعتی باید به آن توجه کنید، حداکثر توان خروجی اینورتر است. تمامی منابع تغذیه مشخصه‌ای به نام حداکثر توان خروجی را دارند که نشان دهنده قابلیت آن‌ها برای تغذیه پاورهای دیگر است و از ۱۰۰ تا ۸۰۰ وات، ۱۰۰۰ و بیشتر از ۱۰،۰۰۰ وات متغیر است.

منبع تغذیه صنعتی

مسئله مهم این است منبع تغذیه‌ای را انتخاب کنید که توان خروجی بالاتری نسبت به توان مد نظرتان داشته باشد. برای مثال، اگر منبع تغذیه ۳۰۰ واتی نیاز داشته باشید، بهتر است یک منبع تغذیه ۶۰۰ واتی تهیه کنید.

۲. راندمان منبع تغذیه

راندمان منبع تغذیه اینورتر به قابلیت منبع تغذیه برای ارائه درصدی از توان اعلام شده روی آن مربوط می‌شود. به عبارتی، این مقدار نشان می‌دهد که چند درصد از توان خروجی اعلام شده روی منبع تغذیه صنعتی بعد از قرار گرفتن در موقعیت استفاده، قابل دسترس خواهد بود. این مقدار توانایی اینورتر برای تبدیل برق متناوب ورودی (AC) به برق مستقیم (DC) را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که تمامی منابع تغذیه بخشی از توان خود را به صورت گرما هدر می‌دهند.

۳. صفحه نمایش دیجیتال

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید منبع تغذیه صنعتی توجه به صفحه نمایش‌های آن‌ها است. به طور معمول، منبع تغذیه دارای صفحه نمایش ال سی دی می‌تواند وضعیت جاری باتری و همچنین متصل بودن یا نبودن اینورتر به برق را نمایش دهد. به این ترتیب از روی صفحه نمایش می‌توانید وضعیت استفاده از باتری منبع تغذیه را به راحتی رصد کنید.

۴. درگاه‌های USB

نکته مهم دیگری که در هنگام خرید منبع تغذیه اینورتر باید به آن توجه کنید، تعداد درگاه‌های یواس‌بی پاور است. این درگاه‌ها امکان متصل کردن تلفن، پاور بانک‌ها یا دستگاه‌های دیگر را به منبع تغذیه فراهم می‌کنند.

۵. کابل‌های منبع تغذیه

پیش از خرید منبع تغذیه صنعتی بهتر است اطمینان حاصل کنید که کابل‌های مورد نیاز برای کار با منبع تغذیه در داخل آن تعبیه شده باشد. برخی از برندهای منابع تغذیه کابل‌های مورد نیاز خود را درون دستگاه تعبیه نمی‌کنند و برای راه اندازی آن‌ها باید کابل‌های مربوطه را به صورت جداگانه خریداری کنید.

۶. تعداد ریل‌ها

تعداد ریل در زمینه منابع تغذیه برای پاورهایی به کار گرفته می‌شود که از نوعی سیستم حفاظتی در برابر جریان زیاد (OCP) برخوردار هستند. برای مثال، پاورهای تک ریل از یک سیستم حفاظتی OCP استفاده می‌کنند و پاورهای چند ریله نیز بسته به تعداد ریل‌هایشان از تعداد بیشتری سیستم OCP بهره می‌برند. البته منابع تغذیه ارزان‌تر که استانداردهای کیفیتی پایین‌تری دارند، فاقد سیستم حفاظتی OCP هستند.

نکته مهم در مورد تعداد ریل‌های منابع تغذیه این است که پاورهای تک ریله توان مناسبی را در کل دستگاه توزیع می‌کنند؛ اما از سوی دیگر سیستم حفاظتی آن‌ها کم بازده است. در مقابل، منبع تغذیه چند ریله را داریم که امنیت بالاتری دارد؛ اما احتمال توزیع نامناسب توان و در نتیجه عمل کردن سیستم حفاظتی و خاموش شدن دستگاه (حتی در صورت عدم وجود مشکل در سیستم) را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *